• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Outsourcing, styrning och kontroll –En studie om hur IT-funktionen styrs efter valet att outsourca

Abstract
Bakgrund och problem: Outsourcing har alltsedan sitt genombrott vuxit i inflytande och marknadsstorlek. Överlåtandet av en befintlig aktivitet till en extern part utgör en risk att förlora kontrollen över den outsourcade verksamheten. Risken att förlora kontroll vid outsourcing kan leda till förändringar av företags styrning. Den växande trenden mot att outsourca IT-funktionen ökar incitamenten att undersöka mönster i företags styrning av ITfunktionen, efter valet att outsourca. Syfte: Att identifiera vilken styrning som används samt förklara samband mellan outsourcing av IT och styrmönster. Avgränsningar: Studien har utgått ifrån outsourcing av IT-funktionen. Med outsourcing avses överlämnande av en befintlig aktivitet till en extern part. Endast styrningen hos parten som agerar mottagare i outsourcingrelationen behandlas. Med styrning avses verktyg genom vilka chefer kan försäkra sig om att anställdas beslut och arbete sker i linje med företagets övergripande mål och strategier. Metod: En tvärsnittsstudie med kvalitativa intervjuer utförda med sex respondenter från olika företag har genomförts. Utifrån teori rörande transaktionskostnader och styrmönster, som utgör ramverk för studien, har hypoteser utformats. Resultatet från det empiriska materialet har sedan testats mot formulerade hypoteser för att antyda samband mellan outsourcing av IT och styrmönster. Resultat och slutsatser: Två transaktionskaraktärer har kunnat urskiljas vid outsourcing av IT-funktionen. För styrning av IT-funktionen, efter valet att outsourca, används främst resultatstyrning, men med inslag av handlingsstyrning och social styrning. Byråkratiska styrmönster dominerar, men även inslag av marknadsbaserade och förtroendebaserade styrmönster har kunnat urskiljas. Förslag till fortsatt forskning: Ytterligare och alternativa studier krävs för att bevisa det antydda sambandet mellan outsourcing av IT-funktionen och uppkomsten av styrmönster. Vidare finns incitament att utforska sambandet utifrån alternativa referensramar samt undersöka om skillnader i styrningen av outsourcad IT-funktion, till följd av skillnader i företagsstorlek, förekommer. Företagskultur och dess påverkan på styrning skulle kunna utgöra ett område för undersökning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/34938
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_34938_1.pdf (491.5Kb)
Date
2014-01-23
Author
Eckerman, Stina
Axéll, Robin
Keywords
Styrning, styrmönster, outsourcing, kontroll, transaktionskostnad
Series/Report no.
Ekonomistyrning
13-14-4
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV