Show simple item record

dc.contributor.authorYoung Cho, Eun
dc.date.accessioned2014-01-28T10:38:03Z
dc.date.available2014-01-28T10:38:03Z
dc.date.issued2014-01-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/34991
dc.description.abstractSyftet med studien var att ta reda på hur pedagoger främjar barns andraspråksutveckling i den mångfaldiga förskolan. Mina frågor var: Vad innebär ett språkutvecklande förhållningssätt till flerspråkiga barn? Vilka resurser finns att tillgå samt används av pedagogerna i arbetet för barns språkutveckling ? Undersökningen gjordes med kvalitativa intervjuer med sex utbildade förskolelärare. Resultatet visade att pedagoger har ett positivt förhållningsätt till barns modersmålsamverkan med deras andraspråksutveckling. En del pedagoger är även uppmärksamma på barns egna kulturs betydelse för andraspråksutvecklingen. I mitt resultat framkom också att pedagogernas främsta arbetssätt för språkutveckling är samtal i vardagliga situationer. Pedagogernas engagemang i barnens lek har också en stor betydelse för där har pedagogerna en stor möjlighet att bemöta barns olika förutsättningar. Utöver samtal arbetar pedagogerna med sånger, rim och ramsor och sagoläsning. Konkretisering av dessas innehåll är ett vanligt förekommande arbetsätt hos pedagogerna.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT13-IPS-12 U/V ULV LAU925sv
dc.subjectmodersmålsv
dc.subjectflerspråkigsv
dc.subjectförskolansv
dc.subjectspråkutvecklingsv
dc.titleFlerspråkighet i förskolan. En kvalitativ studie om hur pedagoger främjar barns andraspråksutveckling hos flerspråkiga barn i förskolansv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record