dc.contributor.author | Young Cho, Eun | |
dc.date.accessioned | 2014-01-28T10:38:03Z | |
dc.date.available | 2014-01-28T10:38:03Z | |
dc.date.issued | 2014-01-28 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/34991 | |
dc.description.abstract | Syftet med studien var att ta reda på hur pedagoger främjar barns andraspråksutveckling i den mångfaldiga förskolan. Mina frågor var: Vad innebär ett språkutvecklande förhållningssätt till flerspråkiga barn? Vilka resurser finns att tillgå samt används av pedagogerna i arbetet för barns språkutveckling ?
Undersökningen gjordes med kvalitativa intervjuer med sex utbildade förskolelärare. Resultatet visade att pedagoger har ett positivt förhållningsätt till barns modersmålsamverkan med deras andraspråksutveckling. En del pedagoger är även uppmärksamma på barns egna kulturs betydelse för andraspråksutvecklingen. I mitt resultat framkom också att pedagogernas främsta arbetssätt för språkutveckling är samtal i vardagliga situationer. Pedagogernas engagemang i barnens lek har också en stor betydelse för där har pedagogerna en stor möjlighet att bemöta barns olika förutsättningar. Utöver samtal arbetar pedagogerna med sånger, rim och ramsor och sagoläsning. Konkretisering av dessas innehåll är ett vanligt förekommande arbetsätt hos pedagogerna. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT13-IPS-12 U/V ULV LAU925 | sv |
dc.subject | modersmål | sv |
dc.subject | flerspråkig | sv |
dc.subject | förskolan | sv |
dc.subject | språkutveckling | sv |
dc.title | Flerspråkighet i förskolan. En kvalitativ studie om hur pedagoger främjar barns andraspråksutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |