• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

« La littérature est morte, vive la littérature ! » Le débat contemporain sur la crise des études littéraires

Abstract
Ett flertal titlar som utgivits i Frankrike under 2000-talet vittnar om en litterär kris som växt fram det senaste decenniet. Den här uppsatsen bygger undersökningen på ett urval av ett dussintal nutida kritiska verk med syfte att avgränsa analysen till den debatt som rör litteraturundervisningen i Frankrike. Uppsatsens titel anspelar också på ett arbete uppdelat i två delar: den första delen undersöker och utvärderar det som kritikerna upplever som potentiella hot mot litteraturens nuvarande ställning och fortsatta existens i den franska skolundervisningen. Dessa så kallade hot är indelade i tre kategorier: 1) yttre hot (ekonomiska, kommersiella, politiska och teknologiska), 2) kulturella och sociala förändringar (omvälvningar inom de mediala, sociala, kulturella och utbildningsmässiga områdena) och 3) inre hot (varningssignaler som formulerats utifrån rådande teorier, idéer och metoder inom litteraturvetenskapens och litteraturundervisningens egna områden). Syftet är att diskutera och utvärdera de problem som litteraturundervisningen i Frankrike ställs inför i dag. Den andra delen byter fokus och undersöker istället vad litteraturundervisningen kan uppnå. Analysen grundar sig på hur kritikerna söker försvara och legitimera litteraturens plats i undervisningen genom att ordna argumenten under litteraturhistoriska kategorier som tidigare har använts för att motivera litteraturens funktion. Syftet är dels att sätta debatten i en historisk kontext, dels att fånga dess aktualitet genom att understryka vikten av en litteraturundervisning som strävar efter att vara social, aktualiserande och berikande. Den efterföljande diskussionen och slutsatsen har som mål att formulera en egen ståndpunkt i debatten samt besvara följande huvudfrågor som utgör stommen i texten: Är litteraturundervisningen hotad i dag? Är det nödvändigt att fortsätta finansiera litteraturundervisningen? Är det berättigat att avsätta tid för litteraturstudier, med tanke på dagens fullspäckade utbildningsprogram?
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35053
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
View/Open
Student essay (720.9Kb)
Date
2014-02-06
Author
Bejestam De Nys, Pascao
Keywords
franska
études litteraires
le débat contemporain
Series/Report no.
SPL magisteruppsats i franska
SPL 2013-87
Language
fra
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV