”Sen ser jag boken lite som skräpmat. Man bara trycker ner den för att det ska ta slut fort". En kvalitativ studie om kvinnors uppfattningar om fenomenet Fifty shades of Grey
Abstract
Titel: ”Sen ser jag boken lite som skräpmat. Man bara trycker ner den för att det ska ta slut fort". En
kvalitativ studie om kvinnors uppfattningar om fenomenet Fifty shades of Grey
Författare: Anna Borglin
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för Journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet.
Termin: Höstterminen 2013
Handledare: Gabriella Sandstig
Sidantal: 32 (exklusive bilagor)
Antal ord: 11 005
Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka kvinnors uppfattningar om fenomenet Fifty shades
of Grey som ett fall av populärkultur efter boken Fifty shades of Grey.
Metod: Kvalitativ metod i form av en receptionsanalys
Material: Kvalitativa intervjuer med sju kvinnor
Huvudresultat: Resultatet visar att kvinnorna uppfattat innehållet i boken Fifty shades of Grey (2011) och KappAhls underklädesreklam Fifty shades of Grey by KappAhl (2013) på olika sätt.
Reaktionerna kring hur förhållandet man-kvinna beskrivs skiljer sig åt, likaså bilden av kvinnan som beskrivs. Respondenterna anser att det finns ett visst motstånd till boken i samhället men att den stora uppmärksamheten bidragit till en ökad acceptans. Kvinnorna ansåg att böckerna hade skapat många intressanta diskussioner kring hur de uppfattade innehållet och fenomenet.
Huvudargumenten till att de läste boken var att den uppmärksammats i media eller efter vänners
rekommendationer. De menade att boken innebar en flykt in i en fantasivärld likt andra böcker.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014-02-13Author
Borglin, Anna
Keywords
cultural studies
genus
receptionsanalys
Fifty shades of Grey
Romantisk fiction
Series/Report no.
Examensarbete
C872
Language
swe