Show simple item record

dc.contributor.authorBorglin, Anna
dc.date.accessioned2014-02-13T13:19:01Z
dc.date.available2014-02-13T13:19:01Z
dc.date.issued2014-02-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35140
dc.description.abstractTitel: ”Sen ser jag boken lite som skräpmat. Man bara trycker ner den för att det ska ta slut fort". En kvalitativ studie om kvinnors uppfattningar om fenomenet Fifty shades of Grey Författare: Anna Borglin Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för Journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet. Termin: Höstterminen 2013 Handledare: Gabriella Sandstig Sidantal: 32 (exklusive bilagor) Antal ord: 11 005 Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka kvinnors uppfattningar om fenomenet Fifty shades of Grey som ett fall av populärkultur efter boken Fifty shades of Grey. Metod: Kvalitativ metod i form av en receptionsanalys Material: Kvalitativa intervjuer med sju kvinnor Huvudresultat: Resultatet visar att kvinnorna uppfattat innehållet i boken Fifty shades of Grey (2011) och KappAhls underklädesreklam Fifty shades of Grey by KappAhl (2013) på olika sätt. Reaktionerna kring hur förhållandet man-kvinna beskrivs skiljer sig åt, likaså bilden av kvinnan som beskrivs. Respondenterna anser att det finns ett visst motstånd till boken i samhället men att den stora uppmärksamheten bidragit till en ökad acceptans. Kvinnorna ansåg att böckerna hade skapat många intressanta diskussioner kring hur de uppfattade innehållet och fenomenet. Huvudargumenten till att de läste boken var att den uppmärksammats i media eller efter vänners rekommendationer. De menade att boken innebar en flykt in i en fantasivärld likt andra böcker.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExamensarbetesv
dc.relation.ispartofseriesC872sv
dc.subjectcultural studiessv
dc.subjectgenussv
dc.subjectreceptionsanalyssv
dc.subjectFifty shades of Greysv
dc.subjectRomantisk fictionsv
dc.title”Sen ser jag boken lite som skräpmat. Man bara trycker ner den för att det ska ta slut fort". En kvalitativ studie om kvinnors uppfattningar om fenomenet Fifty shades of Greysv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism, Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record