Ny marknad, nya villkor. En kvalitativ studie om Försvarsmaktens kommunikation efter avskaffandet av den allmänna värnplikten.
Sammanfattning
Titel Ny marknad, nya villkor. En kvalitativ studie om
Försvarsmaktens kommunikation efter
avskaffandet av den allmänna värnplikten.
Författare Julia Carlsson & Kimberly Åkerström
Kurs Examensarbete i medie- och
kommunikationsvetenskap, Göteborgs universitet
Termin Höstterminen 2013
Handledare Marie Grusell
Uppdragsgivare Forskning för militär & försvar, Karl Ydén
Sidantal 43 (inklusive bilaga)
Antal ord 14 373
Syfte Att undersöka mottagarnas uppfattningar om
Försvarsmakten och en av deras reklamkampanjer.
Metod och material Tio kvalitativa respondentintervjuer, under vilka vi har visat tre olika reklamer från kampanjen Det är mycket nu.
Huvudresultat Respondenternas har liten kunskap om
Försvarsmakten. De har inte så stor
känslomässig uppfattning om dem heller. Deras
attityd är därför inte särskilt djupt förankrad. Över hälften av intervjupersonerna blir intresserade av Försvarsmakten utifrån de reklamer som vi har visat för dem. De gör på så vis en dominant tolkning och tolkar det på det sätt som Försvarsmakten önskar med sitt budskap. De flesta vill dock få mer information
om verksamheten genom dessa eftersom de inte söker efter den på egen hand.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014-02-13Författare
Carlsson, Julia
Åkerström, Kimberly
Nyckelord
image
attityd
encoding/decoding
cultural studies
receptionsanalys
reklam
kvalitativa respondentintervjuer
mottagarperspektiv
GMU
Serie/rapportnr.
Examensarbete
C873
Språk
swe