Budgetering inom offentliga verksamheter -En studie av Göteborgs Universitet och Västra Götalandsregionen
Sammanfattning
Problemformulering: 1. Hur går budgetprocessen till i Göteborgs Universitet och
Västra Götalandsregionen?
2. Hur hanterar Göteborgs Universitet och Västra
Götalandsregionen över- och underskott?
Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera budgeteringsprocessen i två
offentliga verksamheters organisatoriska enheter. Vidare är syftet
att undersöka hur man hanterar över- och underskott som uppstår.
Metod: Den metod som uppsatsen är uppbyggt på är den kvalitativa
metoden kombinerat med ett induktivt synsätt. Insamling av data
gjordes genom primär- och sekundärdata. Primärdata i form av
intervjuer med högt uppsatta personer för respektive organisatorisk
enhet och sekundärdata i form av främst litteratur- och
artikelstudier.
Slutsatser: Offentliga verksamheter ska enligt lag använda sig av budgetering
och därför är budgeten viktig för både Göteborgs Universitet och
Västra Götalandsregionen. Organisationernas budgetunderlag
utgörs av utdelning av anslagsmedel, som sedan fördelas ut i
respektive verksamhet.
Göteborgs Universitet och Västra Götalandsregionen finner det
lättare att hantera överskott än underskott, då man kan öka
kostnadssidan. För att täcka upp underskott använder man sig av
överskott som man har haft tidigare år. Därmed kan vi dra
slutsatsen att vi fått svar på vår problemformulering.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2014-02-18Författare
Selim, Ali
Öz, Esra
Nyckelord
Offentliga verksamheter, budgetering, budgetprocessen
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
13-14-19
Språk
swe