dc.contributor.author | Emilsson, Dan | |
dc.contributor.author | Sigvardsson, Johan | |
dc.date.accessioned | 2014-02-20T14:31:09Z | |
dc.date.available | 2014-02-20T14:31:09Z | |
dc.date.issued | 2014-02-20 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35188 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka om elever med IG/F reflekterar över sina betyg och hur de i så fall förklarar dem.
Teori: I uppsatsen används diskursanalys som forskningsansats med speciellt fokus på diskurspsykologi vilket är den ansats arbetet huvudsakligen utgår från. Diskursanalys kan sägas bestå av tre inriktningar, Diskursteori, Kritisk diskursanalys och Diskurspsykologi. Dessa tre är alla socialkonstruktionistiska angreppsätt har följande fyra premisser eller utgångspunkter gemensamt:
- En kritisk inställning till självklar kunskap
- Historisk och kulturell specificitet
- Samband mellan kunskap och sociala processer
- Samband mellan kunskap och social handling
Metod: Diskursanalys är en kvalitativ metod, men med en del variation från klassiska kvalitativa metoder, skillnaderna och undersökningens metoder redovisas i detta kapitel. Metoden till ett arbete med diskursanalys är beroende av teorin, d.v.s. det finns givna premisser av bl.a. ontologisk och epistemologisk karaktär för hur metoden till ett arbete med en diskursanalytisk teoretisk anknytning skall vara.
Resultat: I vår analys framkommer det tydligt att eleverna reflekterar kring sina betyg på ett både ett nyanserat, träffsäkert och moget sätt. De skiftar mellan att både se sitt egen roll och sitt eget ansvar till att även kunna komma med saklig kritik mot både sig själva, lärare och skolan. Denna kritik är inte bara personkaraktär utan rör sig på en mer allmän pedagogisk och didaktiskt nivå. Vi menar att motivationen är oerhört central när man skall förklara våra respondenters åsikter kring deras IG-betyg. Motivationen har en väldigt stor påverkan på deras förmåga att ta eget ansvar, på uppkomsten av berget av uppgifter samt vad lärarens roll blir. Även om motivationen från början är bristande eller om den uppstår spelar den stor roll enligt våra elever och får stor påverkan. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT13-IPS-02 SPP600 | sv |
dc.subject | betyg | sv |
dc.subject | bedömning | sv |
dc.subject | IG | sv |
dc.subject | F | sv |
dc.subject | motivation | sv |
dc.title | "Nämen såhär ... X, vem bryr sig?" - en diskursanalytisk studie av elevers uppfattningar kring sina IG/F | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |