• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”... så därför väljer jag att vara tyst” En studie om interpersonella konflikter mellan student och handledare under verksamhetsförlagd utbildning på ett Socionomprogram SQ1562,

Sammanfattning
Syftet med denna uppsats har varit att undersöka studenters upplevelser av interpersonella konflikter mellan student och handledare som inträffat under den verksamhetsförlagda utbildningen på Socionomprogrammet vid Göteborgs Universitet. Studien har utgått ifrån följande frågeställningar: - Hur beskriver studenterna att interpersonella konflikter förekommer? - Vilka strategier upplevde studenterna var framgångsrika vid interpersonella konflikter? - Vilka konsekvenser upplevde studenterna att interpersonella konflikter gav? Studien baseras på kvalitativ metod och tio semistrukturerade intervjuer med studenter som genomfört kursen Handledd studiepraktik SQ1451 på socionomprogrammet vid Göteborgs Universitet. Materialet har analyserats med tematisk analysmetod och tolkats med stöd av begreppet erkännande och med teorin om maktbaser. Huvudresultaten var att samtliga studenter kunde redogöra för konfliktsituationer, men som aldrig ledde till öppna konflikter i huvudsak på grund av att handledarna aldrig blev varse att en konfliktsituation ens förelåg eller att handledarna var lyhörda så att det istället blev lärorika diskussioner. Dessa konfliktsituationer handlade i huvudsak om oklarheter kring studentens roll, hur de skulle bete sig och handledares olika beteenden. Studenterna använde sig i huvudsak av undvikande strategier såsom att hålla inne på egna åsikter och ändra sina beteenden vid konflikter, för att inte konflikter skulle riskera att påverka relationen till handledaren och praktikperioden negativt. Konsekvenserna av konflikterna handlade bland annat om en oro hos studenterna inför vad en öppen konflikt kunde leda till och att det var känslomässigt betungande att gå till praktikplatsen vid konflikter. En av studiens konklusioner är att handledarnas tillgång till bestraffningsmakt minskar studenternas benägenhet att ta konflikter och det är bestraffningsmakten som gör studenterna rädda för att vara i konflikt med handledaren eftersom de tror att detta skulle medföra negativa konsekvenser.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35215
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_35215_1.pdf (1020.Kb)
Datum
2014-02-21
Författare
Alkebratt, Joseph
Melin, Karin
Nyckelord
Interpersonella konflikter, Konflikter, Verksamhetsförlagd utbildning, Socionomprogrammet, Praktik
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV