• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Varför säger man så?” En analys av så och sats i ett interaktionellt perspektiv

Abstract
Ordet så:s mångfasetterade funktioner och syntaktiska variationsrikedom gör det till ett intressant studieobjekt. Denna uppsats är en samtalsanalytisk undersökning av satsinternt och satsexternt så där ordet används som konnektiv. Syftet är att undersöka skillnader mellan de två kategorierna, samt att jämföra resultatet med Svenska Akademiens grammatik och annan tidigare forskning, för att få en bild av hur så och sats används i talad svenska. Då undersökningen grundar sig både på grammatik och på interaktionell lingvistik, har analysen utförts kvalitativt med hjälp av metoden CA (conversation analysis) och SAG:s analys, men även några kvanti-tativa inslag finns som visar frekvensen av olika satsmönster. Föremålet för analysen är radioprogrammet Morgonpasset i P3, i vilket ett samtal förs mellan fyra personer med ett rappt och spontant, relativt standardnära språk. Resultatet visar på funktioner av att strukturera samtalet interaktionellt och dis-kursivt. Satsexternt så visar sig ha störst inflytande vid turtagning och turbyte. Satsinternt så är dock det överlägset mest frekventa, fungerar oftast tillsammans med andra ord, kan ha mindre grammatisk funktionalitet samt uppvisar flest skillnader jämfört med SAG. Det satsexterna uppträder däremot mer enhetligt och har stor funktionalitet som gränsmarkör. En sammanfattande jämförelse leder slutligen till en diskussion om det interaktionella perspektivet och om hur man kan förstå det talade språket.
Degree
Student essay
Other description
Specialarbete, 15 hp Svenska språket, fördjupningskurs SV1301 HT 2013 Handledare: Lars-Gunnar Andersson
URI
http://hdl.handle.net/2077/35256
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
gupea_2077_35256_1.pdf (173.7Kb)
Date
2014-02-27
Author
Thyberg, Kajsa
Keywords
så
sats
interaktionell lingvistik
conversation analysis
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV