Slaget om skolpengen En intervjustudie av fyra gymnasierektorers uppfattningar om gymnasiemarknaden och gymnasiemarknadsföring i Göteborg
Abstract
Titel Slaget om skolpengen – En intervjustudie av fyra
gymnasierektorers uppfattningar om gymnasiemarknaden och gymnasiemarknadsföring i Göteborg
Författare Anders Pålsson
Kurs Interdisciplinärt examensarbete inom lärarprogrammet.
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation,
Göteborgs Universitet.
Termin Höstterminen 2013
Handledare Jan Strid
Sidantal 61s
Syfte Undersöka hur gymnasierektorer ser på gymnasiemarknaden och gymnasiemarknadsföring i Göteborg.
Metod Kvalitativa informantintervjuer
Material Transkriberade informantintervjuer med två kommunala rektorer och två friskolerektorer på verksamma gymnasieskolor i Göteborg.
Huvudresultat Resultatet pekar bl.a. på att rektorerna anser att gymnasiemarknadsföringen i Göteborg har blivit mer informativ och att de reklamiska inslag som uppges ha varit vanliga under början av 2000-talet upplevs ha blivit färre, detta trots att gymnasiemarknaden idag beskrivs som hårdare än
någonsin. Resultatet indikerar också att rektorerna anser att skolans rykte är avgörande för att lyckas som skola och att personliga möten på mässor och öppna hus med blivande elever
är överlägset andra kampanjmetoder.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014-03-04Author
Pålsson, Anders
Keywords
Marknadsföring
Göteborg
Rektor
Gymnasiemarknadsföring
Skolmarknad
Skolmarknadsföring
Gymnasiemarknad
Series/Report no.
Examensarbete
C878
Language
swe