Slaget om skolpengen En intervjustudie av fyra gymnasierektorers uppfattningar om gymnasiemarknaden och gymnasiemarknadsföring i Göteborg
Sammanfattning
Titel Slaget om skolpengen – En intervjustudie av fyra
gymnasierektorers uppfattningar om gymnasiemarknaden och gymnasiemarknadsföring i Göteborg
Författare Anders Pålsson
Kurs Interdisciplinärt examensarbete inom lärarprogrammet.
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation,
Göteborgs Universitet.
Termin Höstterminen 2013
Handledare Jan Strid
Sidantal 61s
Syfte Undersöka hur gymnasierektorer ser på gymnasiemarknaden och gymnasiemarknadsföring i Göteborg.
Metod Kvalitativa informantintervjuer
Material Transkriberade informantintervjuer med två kommunala rektorer och två friskolerektorer på verksamma gymnasieskolor i Göteborg.
Huvudresultat Resultatet pekar bl.a. på att rektorerna anser att gymnasiemarknadsföringen i Göteborg har blivit mer informativ och att de reklamiska inslag som uppges ha varit vanliga under början av 2000-talet upplevs ha blivit färre, detta trots att gymnasiemarknaden idag beskrivs som hårdare än
någonsin. Resultatet indikerar också att rektorerna anser att skolans rykte är avgörande för att lyckas som skola och att personliga möten på mässor och öppna hus med blivande elever
är överlägset andra kampanjmetoder.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014-03-04Författare
Pålsson, Anders
Nyckelord
Marknadsföring
Göteborg
Rektor
Gymnasiemarknadsföring
Skolmarknad
Skolmarknadsföring
Gymnasiemarknad
Serie/rapportnr.
Examensarbete
C878
Språk
swe