• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Postmodernismen. Vilka konsekvenser har den fått för läraren?

Abstract
Bakgrund Samhällen genomgår alltid en förändring. Vårt samhälle har förändrats och den intressanta och nödvändiga frågan för skolan är att få kunskap om vad som har förändrats och vilka konsekvenserna är av dessa förändringar. Syfte Syftet med uppsatsen är att belysa och undersöka vilken effekt förändringarna i samhället, med utgångspunkt från postmodernism, inneburit för läraren i den svenska skolan. Teori Det teoretiska perspektivet som valts är postmodernism /postmodernitet. Teoriperspektivet har sin utgångspunkt i teorier om postmodernism med speciell inriktning på postmodernism och skola, enligt den kanadensiske skolforskare Hargreaves (1998) teorier om det postmoderna samhället och läraren. Metod Den kvalitativa metoden har använts. Tre lärare har intervjuats i en halvstrukturerad intervjuform. Intervjuerna har sedan bearbetats och sammanställts. Resultat Lärarna hade i merparten en ytterst svag uppfattning av begreppet postmodernism. Där det fanns en stabil uppfattning ansågs inte postmodernismen ha någon effekt på skolan. Resultatet visar att lärarnas bild av förändringarna i skolan i varierande grad överensstämde med den bild som framkommer via den kanadensiske skolforskaren Hargreaves (1998) teorier av det postmoderna samhället och skola. Resultatet visar att lärarna berördes av postmodernismen inom områden såsom (större krav på) flexibilitet, förändringar och (ökad) förändringstakt, lärarindividualism, och (olika form av) samarbetskulturer.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35347
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_35347_1.pdf (340.1Kb)
Date
2014-03-06
Author
Karlsson, Ragnar
Keywords
postmodernismen
postmodernitet
lärare
förändring
Series/Report no.
Kandidatuppsats
VT13-IPS-23 U/V VAL LAU925
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV