• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varumärkesvärdering -Icke-finansiella faktorers påverkan

Abstract
Bakgrund och problem: Varumärket som tillgång har på senare år vuxit till att numera betraktas som en av de viktigaste tillgångarna som ett företag har, ett varumärke har både en finansiell och strategisk betydelse. Detta erkännande har också ökat behovet och också kraven på varumärkesvärderingar och hur de utförs. Värderingsprocessen är dock svår och i viss mån otydlig. ISO 10668 togs fram för att standardisera värderingsprocessen, dock så tar dessa standardiserade metoder inte hänsyn till icke-finansiella faktorer. Syfte: Syftet med denna studie är undersöka vad som är värdeskapande för ett varumärke och vilka faktorer som tas hänsyn till vid en värdering. Studien tittar på hur värderare använder icke-finansiella faktorer i sina värderingsmodeller och i slutändan förklara vilka eventuella brister som finns i värderingsprocessen. Avgränsningar: Syftet avgränsas till hantering av varumärken baserat på deras stora påverkan på ett företags börsvärde. Vi valde även att fokusera på hur värderare utför värderingsprocessen istället för att titta djupare på själva beräkningen av ett varumärkes värde. Metod: I studien har det utförts en undersökning där litteratur och tidigare forskning ligger som grund, vi har utfört tre intervjuer varav en personlig intervju och två mailintervjuer. Resultat och slutsats: Den mest accepterade värderingsmetoden som används idag är Relief from Royalty. Den möjliggör för en objektiv och oberoende finansiell värdering samt att den tar hänsyn till flest relevanta faktorer. Dock har vi märkt att icke-finansiella faktorer är fortsatt ignorerade till stor del i det teoretiska ramverket samt i arbetslivet. Förslag till fortsatt forskning: Framtagandet av accepterade metoder med ett robust teoretisk ramverk för hanteringen av icke-finansiella faktorer. Hur ska icke-finansiella faktorer kunna kvantifieras till trovärdiga finansiella siffror?
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35440
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_35440_1.pdf (3.430Mb)
Date
2014-03-19
Author
Montin, Johan
Sinclair, Filip
Series/Report no.
Externredovisning
13-14-25
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV