Visa enkel post

dc.contributor.authorMontin, Johan
dc.contributor.authorSinclair, Filip
dc.date.accessioned2014-03-19T10:10:48Z
dc.date.available2014-03-19T10:10:48Z
dc.date.issued2014-03-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35440
dc.description.abstractBakgrund och problem: Varumärket som tillgång har på senare år vuxit till att numera betraktas som en av de viktigaste tillgångarna som ett företag har, ett varumärke har både en finansiell och strategisk betydelse. Detta erkännande har också ökat behovet och också kraven på varumärkesvärderingar och hur de utförs. Värderingsprocessen är dock svår och i viss mån otydlig. ISO 10668 togs fram för att standardisera värderingsprocessen, dock så tar dessa standardiserade metoder inte hänsyn till icke-finansiella faktorer. Syfte: Syftet med denna studie är undersöka vad som är värdeskapande för ett varumärke och vilka faktorer som tas hänsyn till vid en värdering. Studien tittar på hur värderare använder icke-finansiella faktorer i sina värderingsmodeller och i slutändan förklara vilka eventuella brister som finns i värderingsprocessen. Avgränsningar: Syftet avgränsas till hantering av varumärken baserat på deras stora påverkan på ett företags börsvärde. Vi valde även att fokusera på hur värderare utför värderingsprocessen istället för att titta djupare på själva beräkningen av ett varumärkes värde. Metod: I studien har det utförts en undersökning där litteratur och tidigare forskning ligger som grund, vi har utfört tre intervjuer varav en personlig intervju och två mailintervjuer. Resultat och slutsats: Den mest accepterade värderingsmetoden som används idag är Relief from Royalty. Den möjliggör för en objektiv och oberoende finansiell värdering samt att den tar hänsyn till flest relevanta faktorer. Dock har vi märkt att icke-finansiella faktorer är fortsatt ignorerade till stor del i det teoretiska ramverket samt i arbetslivet. Förslag till fortsatt forskning: Framtagandet av accepterade metoder med ett robust teoretisk ramverk för hanteringen av icke-finansiella faktorer. Hur ska icke-finansiella faktorer kunna kvantifieras till trovärdiga finansiella siffror?sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExternredovisningsv
dc.relation.ispartofseries13-14-25sv
dc.titleVarumärkesvärdering -Icke-finansiella faktorers påverkansv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post