dc.contributor.author | Montin, Johan | |
dc.contributor.author | Sinclair, Filip | |
dc.date.accessioned | 2014-03-19T10:10:48Z | |
dc.date.available | 2014-03-19T10:10:48Z | |
dc.date.issued | 2014-03-19 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35440 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem:
Varumärket som tillgång har på senare år vuxit till att numera betraktas som en av de
viktigaste tillgångarna som ett företag har, ett varumärke har både en finansiell och
strategisk betydelse. Detta erkännande har också ökat behovet och också kraven på
varumärkesvärderingar och hur de utförs. Värderingsprocessen är dock svår och i viss
mån otydlig. ISO 10668 togs fram för att standardisera värderingsprocessen, dock så
tar dessa standardiserade metoder inte hänsyn till icke-finansiella faktorer.
Syfte:
Syftet med denna studie är undersöka vad som är värdeskapande för ett varumärke
och vilka faktorer som tas hänsyn till vid en värdering. Studien tittar på hur värderare
använder icke-finansiella faktorer i sina värderingsmodeller och i slutändan förklara
vilka eventuella brister som finns i värderingsprocessen.
Avgränsningar:
Syftet avgränsas till hantering av varumärken baserat på deras stora påverkan på ett
företags börsvärde. Vi valde även att fokusera på hur värderare utför
värderingsprocessen istället för att titta djupare på själva beräkningen av ett
varumärkes värde.
Metod:
I studien har det utförts en undersökning där litteratur och tidigare forskning ligger
som grund, vi har utfört tre intervjuer varav en personlig intervju och två
mailintervjuer.
Resultat och slutsats:
Den mest accepterade värderingsmetoden som används idag är Relief from Royalty.
Den möjliggör för en objektiv och oberoende finansiell värdering samt att den tar
hänsyn till flest relevanta faktorer. Dock har vi märkt att icke-finansiella faktorer är
fortsatt ignorerade till stor del i det teoretiska ramverket samt i arbetslivet.
Förslag till fortsatt forskning:
Framtagandet av accepterade metoder med ett robust teoretisk ramverk för
hanteringen av icke-finansiella faktorer. Hur ska icke-finansiella faktorer kunna
kvantifieras till trovärdiga finansiella siffror? | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 13-14-25 | sv |
dc.title | Varumärkesvärdering -Icke-finansiella faktorers påverkan | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |