Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsson, Alexandra
dc.contributor.authorWiddenhielm, Eva-Britt
dc.date.accessioned2014-03-20T07:42:50Z
dc.date.available2014-03-20T07:42:50Z
dc.date.issued2014-03-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35466
dc.description.abstractSyfte: Syftet med denna studie är att analysera de uppgifter som uppmanar till problemlösning i tre olika matematikläromedel, för elever i år tre. De frågeställningar som ställs mot materialet är: (1) Syftar problemlösningsuppgifterna i läromedlen till att eleven kan använda olika strategier? (2) I hur stor utsträckning och på vilket sätt knyter läromedlens problemlösningsuppgifter an till elevers vardag? Teori: Den huvudsakliga inriktningen i litteraturstudier och teoridelen i detta examensarbete handlar om barns förmåga att lösa problem. Vidare undersöks styrdokumentens utveckling avseende problemlösning, samt olika forskares syn på vad problemlösning är och hur problemen kan relateras till elevens vardag. Teoridelen behandlar barns lärande i det sociokulturella perspektivet samt begreppsutveckling och artefakters betydelse. Metod: I arbetet används metoden textanalys med inslag av kvantifiering. En pilotanalys utfördes för att arbetet skulle bli så tillförlitligt som möjligt. Därefter kunde kriterier fastställas innan huvudanalysen genomfördes på de tre utvalda läromedlen. Resultat: Analysen visar att även om inte läromedlen tydligt presenterar vilka strategier eleven kan använda, så har eleven möjlighet att välja att använda olika strategier för att lösa problemlösningsuppgifterna. Vidare konstateras att även om eleven kan välja strategier är det inte tydligt hur eleven tränar varje strategi för att på så sätt vidareutveckla sitt sätt att tänka kring strategier. Om man ser till vardagsrelationen i problemlösningsuppgifterna visar resultaten att dessa relaterade väl till elevens vardag, i huvudsak inom kategorin hem och fritid. Vi var överraskade över att kategorin pengar inte hade ett större utrymme i läromedlens problemlösningsuppgifter då vi i vår yrkesroll som lärare många gånger finner att elevers värld handlar mycket om konsumtion.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT12-IPS-05 U/V VAL LAU925sv
dc.subjectproblemlösningsv
dc.subjectstrategiersv
dc.subjectvardagsrelaterade problemlösningsuppgiftersv
dc.subjectmatematikläromedelsv
dc.titleVardagsrelaterad problemlösning i matematikläromedel för år 3 - en textanalyssv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record