Show simple item record

dc.contributor.authorSundblad, Eva-Lotta
dc.contributor.authorGipperth, Lena
dc.contributor.authorGrimvall, Anders
dc.contributor.authorMorf, Andrea
dc.date.accessioned2014-03-27T09:29:45Z
dc.date.available2014-03-27T09:29:45Z
dc.date.issued2012-06-15
dc.identifier.isbn978-91-637-1164-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35518
dc.description.abstractHavsmiljöförordningen, SFS 2010:1341, (HMF) ingår i en strategi för en ekosystembaserad förvaltning och ett hållbart nyttjande av havsmiljön som avses i Havsmiljödirektivet (2008/56/EG). Förordningen syftar till att upprätthålla eller nå en god miljöstatus i havsmiljön. Enligt HMF ska Havs- och vattenmyndigheten se till att det görs en inledande bedömningen av havsmiljön i de svenska delarna av de två förvaltningsområdena Nordsjön och Östersjön (13 § - 16 §). Den inledande bedömningen, som ska vara avslutad den 15 juli 2012 och rapporteras till Europeiska kommissionen senast den 15 oktober samma år, ska ligga till grund för fastställande av god miljöstatus, miljömål och miljöövervakningsprogram samt utarbetande av åtgärdsprogram för att nå uppsatta mål. I den inledande bedömningen ingår att utföra en ekonomisk och social analys, den förra kan delas in i två delar där den första syftar till att analysera nyttjandet av havsområdet och den andra delen att beskriva kostnaderna av att miljön i havsområdena försämras (HMF, 13 §, p.4 samt Havsmiljödirektivet, Artikel 8.1c). Det primära syftet med den sociala analysen i den inledande bedömningen är att skapa en bild av förutsättningarna för det kommande arbetet med att uppnå direktivets syften, dvs. god miljöstatus (GES, artikel 9). Analysen ska också tjäna som underlag vid utformningen av miljömål (artikel 10) som sedermera kommer att ligga till grund för åtgärdsprogram och styrmedel (artikel 13). Bedömningen inbegriper en analys av hur olika grupper i samhället kan beröras av havets nyttjande, havsrelaterade miljöproblem och deras åtgärdande. I denna studie lanseras en metod att genomföra en sådan analys. Metoden inbegriper en tankemodell som består av komponenterna Indirekta drivkrafter, Direkta drivkrafter, Påverkan/tillstånd/effekt i miljön, Effekt i samhället och Respons med. Modellen används tillsammans med en frågemall för att kartlägga aktörer och drivkrafter. Fallstudier avseende tre miljöproblem - selektivt överfiske av torsk samt oönskad spridning av kvicksilver och fosfor - visar att ett stort antal aktörer är inblandade såväl indirekt som direkt. Dessutom verkar aktörerna på olika nivåer: lokalt/regionalt, nationellt och internationellt. Varje miljöproblem behöver sin egen analys och har egna förutsättningar. Studien visar att den information som behövs för att besluta om åtgärder är relativt omfattande. Avvägningen av vilken mängd information som är tillräcklig och som bör övervakas i framtiden kan ha stor påverkan på utvecklingen i samhället och i miljön. Slutligen lämnas förslag på hur framtida havsmiljörelaterade samhällsanalyser kan genomföras.sv
dc.format.extent60 sidorsv
dc.language.isoswesv
dc.publisherHavsmiljöinstitutetsv
dc.relation.ispartofseriesHavsmiljöinstitutets rapportseriesv
dc.relation.ispartofseries2012:1sv
dc.relation.urihttp://havsmiljoinstitutet.se/publikationer/rapporter/2012-1-social-analys/sv
dc.subjectHavsmiljösv
dc.subjectSocial analyssv
dc.subjectSamhällsvetenskapsv
dc.subjectTvärvetenskapsv
dc.subjectHavsmiljöförordningensv
dc.titleSocial analys – en havsrelaterad samhällsanalys. Underlagsrapport för Sveriges inledande bedömning i havsmiljöförordningensv
dc.typeTextsv
dc.type.svepreportsv
dc.contributor.organizationHavsmiljöinstitutetsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record