Show simple item record

dc.contributor.authorArman, Rebecka
dc.contributor.authorBergström, Ola
dc.date.accessioned2014-03-27T14:46:12Z
dc.date.available2014-03-27T14:46:12Z
dc.date.issued2014-03-27
dc.identifier.issn1403-3704
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35535
dc.description.abstractDenna studies övergripande syfte är att bidra med ökad kunskap om konsekvenserna av strukturomvandling inom detaljhandeln, när det gäller uppsägningar och omställningsarbete. Rapporten återger resultaten av en första delstudie som beskriver och analyserar varför och hur företag i detaljhandeln genomför uppsägningar. För att undersöka omställningsarbetet har vi genomfört intervjuer i ett urval av 15 företag inom detaljhandeln som genomgått förändringar och sagt upp personal. Resultaten av analysen beskrivs i tre olika grupper beroende på företagens storlek. Studien visar att ju större företag och ju mer komplex organisation, desto mer utförlig och komplicerad motivering gavs till uppsägningarna. Med ökad storlek kom ökad specialisering av omställningsarbetet inom företagen och även ökad distans till konsekvenserna för de enskilda anställda.sv
dc.format.extent39 s.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesFE-reportssv
dc.relation.ispartofseries2014-421sv
dc.subjectdetaljhandelnsv
dc.subjectuppsägningarsv
dc.subjectförändringsledarskapsv
dc.subjectrestructuringsv
dc.subjectretailsv
dc.subjectomställningsstödsv
dc.subjectomställningsv
dc.titleOmställningskompetens i detaljhandeln - Företagens erfarenheter av uppsägningarsv
dc.typeTextsv
dc.type.svepreportsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record