Omställningskompetens i detaljhandeln - Företagens erfarenheter av uppsägningar
Sammanfattning
Denna studies övergripande syfte är att bidra med ökad kunskap om konsekvenserna av strukturomvandling inom detaljhandeln, när det gäller uppsägningar och omställningsarbete. Rapporten återger resultaten av en första delstudie som beskriver och analyserar varför och hur företag i detaljhandeln genomför uppsägningar.
För att undersöka omställningsarbetet har vi genomfört intervjuer i ett urval av 15 företag inom detaljhandeln som genomgått förändringar och sagt upp personal. Resultaten av analysen beskrivs i tre olika grupper beroende på företagens storlek. Studien visar att ju större företag och ju mer komplex organisation, desto mer utförlig och komplicerad motivering gavs till uppsägningarna. Med ökad storlek kom ökad specialisering av omställningsarbetet inom företagen och även ökad distans till konsekvenserna för de enskilda anställda.
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014-03-27Författare
Arman, Rebecka
Bergström, Ola
Nyckelord
detaljhandeln
uppsägningar
förändringsledarskap
restructuring
retail
omställningsstöd
omställning
Publikationstyp
report
ISSN
1403-3704
Serie/rapportnr.
FE-reports
2014-421
Språk
swe