• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematiklärarnas undervisningsmetoder. En kvalitativ studie bland behöriga lärare i två kommuner med fokus på individualisering,konkretisering, begreppsbildning och problemlösning

Abstract
Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur matematiklärare i två kommuner ser på och arbetar med individualisering i matematikundervisningen i årskurs 7-9. Den empiriska studien avsåg att besvara syftet utifrån ett antal frågeställningar vilka belyste individualisering, konkretisering, begreppsförståelse och problemlösning i matematikundervisningen. Teori: Den huvudsakliga inriktningen i litteraturdel och teoridel i denna studie handlar om hur skolan och lärarna, enligt styrdokument och forskning, skall genomföra sitt uppdrag för att eleverna på ett individualiserat sätt skall bli goda problemlösare. Studien har sin teoretiska utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet, vilket utgår från den ryske psykologen Lev S Vykovskijs (1896-1934) teorier om lärandet. Metod: Undersökningen genomfördes med en kvalitativ metod i form av strukturerade fokusgruppsintervjuer. Totalt intervjuades fem fokusgrupper, vilket representerade alla kommunala 7-9 skolor i de två kommunerna. Resultat: Individualisering i bemärkelsen att nå och lyfta alla från sin nivå är en paradox enligt de intervjuade lärarna i de två undersökta kommunerna. Duktiga och självgående elever får inte den handledning under dialog som de borde kunna kräva och de kan därför inte utvecklas optimalt. Möjligheten till individualisering begränsas av elevgruppens storlek, dess kunskapsspann och av tidsbrist. Många av de intervjuade lärarna i de två kommunerna har svårt att hitta formen för problemlösning och att finna problem som utmanar alla elever på rätt nivå. Pedagogerna verkade inte systematiskt undervisa problemlösningsstrategier. Svenska ungdomar lyckas sämre och sämre på internationella och nationella tester. Enligt styrdokument som kommentarmaterialet i matematik till Lgr 2011 beror det på att matematikundervisningen i svenska skolor till stor del bedrivs som enskild räkning och då tränas bara två av de fem förmågorna i matematik, som alla elever skall utveckla. Föreliggande studie visar att matematikundervisningen i de två undersökta kommunerna inte bedrivs i form av enskild räkning, utan matematiklektionerna genomförs med genomtänkt lektionsstruktur för att utveckla förmågor.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35538
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_35538_1.pdf (426.6Kb)
Date
2014-03-28
Author
Forsgren, Eva
Keywords
individualisering
konkretisering
begreppsbildning
problemlösning
Series/Report no.
HT13 IPS29 LAU925
HT13 IPS29 LAU925
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV