Show simple item record

dc.contributor.authorDunér, Violet
dc.date.accessioned2014-03-28T12:16:21Z
dc.date.available2014-03-28T12:16:21Z
dc.date.issued2014-03-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35539
dc.description.abstractSyfte: Syftet med undersökningen är att undersöka hur eleverna upplever vikten av kunskaper i matematik och svenska i ämnet hem och konsumentkunskap. Vidare vill jag undersöka om och hur lärare synliggör och implementerar matematik och svenska när de undervisar i hem och konsumentkunskap. Metod: För att få svar på syfte och frågeställningar valdes en kvalitativ och kvantitativ inriktad studie. Både intervju och enkät valdes som metod för insamlandet av data. En så kallad metodtriangulering. Studien baseras på två stycken lärarintervjuer samt en elevenkät i årskurs 6. Intervju var tämligen strukturerad till sin form, med möjlighet att ställa följd frågor. De som deltagit i studien är lärare med ämneskombinationen hem och konsumentkunskap och svenska eller matematik samt 29 elever från två skolor. Enkäten genomfördes under lektionstid i de klasser där de intervjuade lärarna undervisar. Eleverna besvarade enkäten vid ett tillfälle, alla på en gång. Resultat: Resultatet visar på att lärarna i studien medvetet implementerar både matematik och svenska i undervisningen i hem och konsumentkunskapen om än i varierande grad. Kunskaper i matematik och svenska är en förutsättning för ämnet hem och konsumentkunskap anser båda de intervjuade lärarna och svenska är grunden för lärande i alla ämnen. Lärarna önskar också att den ämnesuppdelning som finns upphör, vilket skulle ge en större helhet i undervisningen. Resultatet från elevenkäten visar på att intresset för hem och konsumentkunskap är stort och det är viktigt att lära sig både matematik, svenska och hem och konsumentkunskap. Eleverna anser samtliga att kunna läsa och skriva är en förutsättning för ämnet hem och konsumentkunskap. Eleverna bedömer att de har nytta av matematiska kunskaper i hem och konsumentkunskap samtidigt som fem stycken anser att matematik behöver man inte kunna, för att baka och laga mat i hem och konsumentkunskap.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesHT13 IPS06 LAU925sv
dc.relation.ispartofseriesHT13 IPS06 LAU925sv
dc.subjectsvenskasv
dc.subjectmatematiksv
dc.subjecthem- och konsumentkunskapsv
dc.titleSvenska och matematikens betydelse för förståelse kring hem och konsumentkunskapsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record