Inkludering av elever med Aspergers syndrom - En skola för alla
Abstract
Problem
När elever med Aspergers syndrom ska inkluderas i ordinarie klass ställs lärarna inför vissa svårigheter. Dessa elever behöver individuellt utformade anpassningar och ofta saknar läraren kunskapen för att kunna genomföra detta. Anpassningarna blir istället generella och inte utifrån elevens specifika behov.
Syfte
Syftet med den här undersökningen är att studera hur man förberett sig på en skola för att ta emot elever med Aspergers syndrom i ordinarie klass. Undersökningen syftar även till att undersöka vilka stödbehov lärarna på skolan upplever att det finns. Samt att undersöka hur lärare och skolledning upplever att inkluderingen fungerar, hur man arbetar pedagogiskt i nuläget och vilka behov man ser i framtiden.
Metod
För att få svar på mitt syfte och frågeställningar valdes en kvalitativ inriktad undersökning. Det består av intervjuer med lärare samt skolledning. Intervjuerna var strukturerade och informanterna fick möjlighet att ta del av frågorna i förväg. För att bredda underlaget har även en enkät delats ut till skolans lärare. Enkäten är inriktad på frågorna kring lärarnas kunskap och eventuella behov av handledning.
Resultat
Resultatet visar att lärarna till stor del saknar kunskap och verktyg för att möta de behov som elever med Aspergers syndrom kan ha. Lärarna är medvetna om sina kunskapsbrister men menar att det inte finns resurs för fortbildning. Arbetet med att inkludera elever med diagnos saknar en övergripande strategi dels för att man saknar kunskapen och dels för att man inte har de ekonomiska resurser som krävs. Skolan har gjort vissa åtgärder. Man har minskat antal arbetslag för att få en bättre överblick av de elever som kräver extra stöd. Undervisningen för elever blir på så vis alltid inom samma arbetslag. Man vill minimera antalet undervisande lärare kring dessa elever. Vissa individuella anpassningar för eleverna görs men lärarna menar att de saknar den tid som krävs för att göra individuella anpassningar.
Diskussion
Undersökningen visar att skolledningen och förvaltning inte till fullo lyckats implementera sin inkluderingstanke hos lärarna. Dessa ser processen som ett sätt för skolan att bespara pengar och inte som en pedagogisk åtgärd. Lärarna är medvetna om att anpassningar är nödvändiga för dessa elever men dels saknar man kunskap och dels saknar man tid för att planera dessa anpassningar. Inkludering innebär att eleven ska känna en delaktighet menar både lärare och skolledning. Lärare fokuserar mer på utmaningarna i processen medan rektor istället lyfter fram de möjligheter hen ser med inkludering.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014-03-31Author
Berg, Stefan
Keywords
Aspergers syndrom
Inkludering
Skola för alla
Series/Report no.
HT13 IPS04 LAU925
HT13 IPS04 LAU925
Language
swe