dc.contributor.author | Zayat, Sawsan | |
dc.date.accessioned | 2014-03-31T09:59:12Z | |
dc.date.available | 2014-03-31T09:59:12Z | |
dc.date.issued | 2014-03-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35561 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet med mitt arbete är att studera dels lärares och dels arabisktalande elevers uppfattningar om undervisningen. Ett särskilt fokus riktas mot språkets betydelse och språkutveckling. Centrala frågeställningar är:
• Vilka hinder och möjligheter framkommer i lärares och elevers utsagor om hur språkutvecklande undervisningen organiseras och bedrivs?
• Vilka önskemål framförs från lärare och elever när det gäller undervisningens utformning, det vill säga hur skulle de vilja att ”det såg ut”?
Metod
Jag har använt mig av en kvalitativ metod i form av intervjuer för att genomföra undersökningen och uppnå mitt syfte. Intervjuerna genomfördes i en mångkulturell låg och mellanstadieskola. Jag intervjuade tre SVA- lärare, en modersmålslärare i arabiska, tre klasslärare och tolv arabisktalande elever.
Resultat
Undersökningen visade att språkkunskap är viktigt för inlärning i de olika ämnena.
Alla lärare jag intervjuade visade en positiv attityd till flerspråkighet. Ett samarbete mellan olika lärare är ett önskemål och anses gynnsamt för elevers språkutveckling. Både modersmålsundervisningen och svenska som andraspråksundervisningen är viktiga för eleverna med utländsk bakgrund. Eleverna är medvetna om modermålets betydelse för sin utveckling i skolan. Några elever nämnde något om identitet, kultur och släkt och några andra kopplade modersmålet till ämnesinlärning. Vissa elever önskar att instruktioner kunde förklaras på arabiska för att man skulle förstå hur man jobbar på svenska oavsett vilket ämne man jobbar med. Det är viktigt att tillägna sig språkliga kunskaper i båda språken och jobba parallellt med dem. Att använda sitt modersmål som tankeredskap, gör att det blir enklare att utveckla ett andraspråk. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT13 IPS11 LAU925 | sv |
dc.subject | språk | sv |
dc.subject | språkutveckling | sv |
dc.subject | flerspråkighet | sv |
dc.subject | arabiska som modersmål | sv |
dc.subject | svenska som andraspråk | sv |
dc.title | Mångfaldsverksamhet i grundskolan - En kvalitativ studie om | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |