dc.contributor.author | Öggesjö, Marianne | |
dc.contributor.author | Magnusson, Carina | |
dc.date.accessioned | 2014-03-31T10:03:37Z | |
dc.date.available | 2014-03-31T10:03:37Z | |
dc.date.issued | 2014-03-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35563 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet var att undersöka vilka ordinlärningsstrategier elever använder sig av i engelska som främmande språk och svenska som andraspråk. Som utgångspunkt till vår studie hade vi följande frågeställningar:
• Vilka inlärningsstrategier säger elever att de använder sig av i engelska och svenska som andraspråk när de lär sig nya ord?
• Hur gör de för att komma ihåg ord?
• Är vissa ord lättare än andra att lära sig?
• Var lär de sig bäst?
• Vilka likheter och skillnader framkommer mellan inlärningsstrategier i engelska och svenska som andraspråk?
Teori: Den teoretiska ramen utgick från ett sociokulturellt perspektiv, då Vi bland annat beskrev två språkpedagogers inlärningshypoteser, Krashen och Vygotskij.
Metod: Huvudsyftet med vår studie var att undersöka vilka ordinlärningsstrategier elever använder sig av i engelska och svenska som andraspråk. För att kunna tränga djupt in i varje informants tänkande och uppfattning använde vi oss av halvstrukturerade intervjuer och valet av metod föll sig naturligt på den kvalitativa.
Resultat: I denna studie har elever i åldrarna 10 – 19 år fått möjlighet att med hjälp av intervjuer reflektera över hur de lär sig ord i engelska och svenska som andraspråk. Resultatet visar på att det råder både likheter och skillnader när det gäller att lära sig ett främmande språk och ett andraspråk. Andraspråkselever påtalar att de lär sig mycket genom kompisar och social media, såsom Facebook, Sms och Instagram. De lär sig också av att gissa ord genom sammanhanget. Kontexten är här det dominerande inslaget. Den sociala median är också en viktig del för elever som lär sig engelska, men på ett mer omedvetet sätt. När elever lär sig engelska på ett medvetet sätt kan detta även ske genom
att se på film och läsa, men den dominerande metoden är att träna på glosor. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT13 IPS10 LAU925 | sv |
dc.subject | Ordinlärningsstrategier | sv |
dc.subject | engelska | sv |
dc.subject | svenska som andraspråk | sv |
dc.title | Ordinlärningsstrategier - En kvalitativ studie i engelska | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |