"Vi har en läskigt stor roll i barnens identitetsutveckling. Vi sår många frön men vi sätter också spår." En studie av pedagogers samtal kring faktorer som påverkar barns identitetsskapande
Abstract
Syfte
Studiens syfte är att undersöka pedagogers tankar kring vad som påverkar barns identitetsskapande, samt undersöka deras medvetenhet om den makt de har att forma barns identitet, framför allt hos de barn som avviker från normen.
Teori
Studien har en kvalitativ forskningsansats, med symbolisk interaktionism och sociokulturell lärandeteori som teoretisk utgångspunkt. Inom dessa teoribildningar ses identitetsutveckling som ett resultat av samspel och relationsskapande människor emellan, och språket och samtalet får en viktig roll.
Metod
Genom fokusgruppintervjuer med pedagoger från förskola och grundskola samtalar pedagoger tillsammans utifrån frågeställningar omkring barns identitetsutveckling och vad som påverkar denna utveckling.
Resultat
Pedagogerna uppvisar en medvetenhet om hur viktig omgivningen är för barns identitetsutveckling, och lägger framför allt stor vikt vid bemötandet, samspelet och språkets betydelse i identitetsprocessen. De uttrycker dock inte en lika stark koppling till sin egen betydelse som pedagog i barns identitetsutveckling, framför allt inte i de äldre åldrarna.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2014-04-01Author
Durenius Risberg, Birgitta
Zätterman, Stina
Keywords
identitet
identitetsutveckling
makt
symbolisk interaktionism
sociokulturell lärandeteori
fokusgrupper
förskola
grundskola
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT13-IPS-05 SPP600
Language
swe