Show simple item record

dc.contributor.authorWestlander, Pernilla
dc.date.accessioned2014-04-03T12:24:35Z
dc.date.available2014-04-03T12:24:35Z
dc.date.issued2014-04-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35586
dc.description.abstractSyfte: Syftet med denna undersökning har varit att studera hur elevers förståelse för ämnet matematik påverkas av att skriva en reflektionsdagbok där de även får återkoppling inför nästa lektion. De frågeställningar som har fokus i undersökningen är: 1) Hur påverkas elevernas förståelse av att få reflektera och tänka över vad de lärt sig eller inte lärt sig, och att formulera detta med egna ord i en dagbok? 2) Hur påverkas elevernas förståelse av att få återkoppling på det de skrev inför nästa lektion? 3) Hur påverkas elevernas förståelse av att bli mer medvetna om sitt eget lärande? Teori: Den huvudsakliga inriktningen av vald litteratur i arbetet handlar om hur elever kan göras delaktiga i sitt lärande på bästa sätt. Den teoretiska inriktningen som författaren Lisa Björklund Boistrup representerar är socialsemiotik och fokuserar på tre metafunktioner med beteckningarna interpersonell, ideationell samt textuell. Den teoretiska inriktning som författaren John Hattie utgår från är Jean Piagets utvecklingspsykologi när han diskuterar vikten av att lärare förstår hur elever tänker och lär. Metod: Den valda metoden har en kvalitativ ansats och är inspirerad av aktionsforskning. För att få en så bra förståelse som möjligt för det som undersöktes, valdes efterhand flera verktyg såsom dagbok, observationer, samtal, handledning och slutligen en enkät för utvärdering. Resultat: Undersökningen visar hur elever arbetar med reflektion och återkoppling samt hur det påverkar deras medvetenhet och förståelse. Resultatet visar på, att ett reflekterat arbetssätt kan ge en ökad förståelse. Resultatet anses dock inte som fakta utan som en del i en tolkande process som kan bidra med nya tankar till den egna praktiken när det gäller elevernas undervisning och lärandemiljö.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT13 IPS15 LAU925sv
dc.subjectMatematiksv
dc.subjectReflektionsv
dc.subjectÅterkopplingsv
dc.subjectMedvetenhetsv
dc.subjectFörståelsesv
dc.titleReflektion och återkoppling - kan det leda till ökad matematisksv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record