dc.contributor.author | Polukarova, Tatiana | |
dc.date.accessioned | 2014-04-03T12:32:04Z | |
dc.date.available | 2014-04-03T12:32:04Z | |
dc.date.issued | 2014-04-03 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35589 | |
dc.description.abstract | Syfte: Det främsta syftet med arbetet var att undersöka hur småbarns lärande gynnas i
vardagliga spontana samspelssekvenser som uppstår mellan barnet och pedagogen.
Syftet besvarades genom att undersöka vilka föremål och aktiviteter som fångar
barns uppmärksamhet och intresse, vilka av barns visade intresse uppmärksammas
och utmanas av pedagoger, och hur det stöd som barn får för sitt lärande ifrån
spontana samspel med pedagoger kan relateras till de teorier som kan tänkas ligga
bakom läroplanen Lpfö98.
Teori: Studien utgick ifrån det sociokulturella perspektivet på lärande och vilade på
utvecklingspedagogiska rekommendationer kring arbete på förskolan samt på teorin
om förmedlat/medierat lärande.
Metod: Undersökningen genomfördes i form av barnobservationer och kvalitativa intervjuer
med pedagoger.
I studien medverkade sammanlagt 27 barn i 1-3 års ålder och 12 pedagoger på tre
olika småbarnsavdelningar.
Resultaten av observationerna bearbetades både kvalitativt och kvantitativt.
Resultat: Resultaten visade att bara en tredjedel av alla barns visade intresse besvaras av
pedagoger i spontana samspel, dessutom har några kunskapsområden högre position
i barns rangordning av intresse än i pedagogernas omedvetna rangordning av vilka
av barnens intresse som skall uppmärksammas.
Analysen av observationsmaterialet gjorde synligt att barn oftast får stöd för att
förstå innebörd av saker och ting, för att bemästra olika aktiviteter och för att
fokusera sitt medvetande på andras aktiviteter. Det pedagogiska stödet kommer
mestadels i form av samtal i vilka pedagoger sätter ord på och utökar barns
förståelse av omvärlden, samt genom att barns uppmärksamhet fokuseras på
lärandets objekt och att pedagoger förmedlar yttre aspekter av lärandebeteende.
Intervjuerna pekade på att pedagogers egna uppfattningar av stödet skiljer sig från
det som påvisas av observationerna. De flesta pedagoger anser att de gagnar barns
lärande i spontana samspelssekvenser framförallt genom en stimulerande miljö.
Resultaten belyste också hypotetiska samband mellan barns ålder och stödets
upplägg samt mellan pedagogers yrkeserfarenhet och förmågan till meta-kognition
och stödets potential för barns lärande.
Resultaten synliggjorde några möjliga områden för pedagogers
kompetensutveckling. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT13 IPS17 LAU925 | sv |
dc.subject | Småbarn | sv |
dc.subject | Toddlare | sv |
dc.subject | Småbarnsavdelning | sv |
dc.subject | Lärande | sv |
dc.subject | Förmedlat lärande | sv |
dc.subject | Spontant samspel | sv |
dc.subject | Utvecklingspedagogik | sv |
dc.subject | Kompetensutveckling | sv |
dc.title | Småbarnsavdelningen: fokus på lärande. En undersökning av hur | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |