Framgångsrik kundorientering med medborgarnas stöd -En fallstudie av Skatteverket
Sammanfattning
Bakgrund och problem: Offentlig sektor beskrivs som en sektor som måste
effektiviseras och bidra till att skapa mervärde i samhället. Det är även en sektor
som måste arbete mer kundorienterat och ha ett högt förtroende i samhället. Om
medborgarna inte är nöjda med vad offentlig sektor kan erbjuda, kan de
ifrågasätta hur skattemedlen används. Många organisationer upplever att det är
svårt att möte de olika samhällskraven med begränsade resurser. En som har
lyckats är Skatteverket, som fallstudien kommer att belysa.
Syfte: Uppsatsens syfte är att kartlägga hur Skatteverket har lyckats med sin
framgångsrika utveckling mot kundorientering och belysa deras viktigaste
framgångsfaktorer.
Avgränsningar: Studien är avgränsad till Skatteverkets interna förändringar
som har bidragit framgångsrikt mot kundorientering.
Metod: Den Empiriska delen bygger på intervjuer med två respondenter från
Skatteverket. Respondenterna har nyckelroller inom Skatteverket och anses
kunna ge en bra bild över utvecklingen mot kundorientering.
Resultat och slutsatser: Studien visar att hemligheten bakom Skatteverkets
framgång har varit att använda kundundersökningar för att påverka den interna
omställningen mot kundorientering. Utifrån resultatet av kundundersökningarna
har satsningar lagts på medarbetarna som har påverkat och drivit utvecklingen.
Förslag till fortsatt forskning: Det skulle vara intressant att belysa hur
kunderna upplever språkbruket inom offentlig sektor och om den har en
koppling till förtroendet.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2014-04-03Författare
Huremovic, Eldijana
Nyckelord
Organisationsförändring, Kundorientering, Medarbetarorientering,
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
13-14-26M
Språk
swe