dc.contributor.author | Larsson, Jannike | |
dc.date.accessioned | 2014-04-03T13:25:26Z | |
dc.date.available | 2014-04-03T13:25:26Z | |
dc.date.issued | 2014-04-03 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35596 | |
dc.description.abstract | Syfte: I dagens skolor är målet att elever i behov av särskilt stöd ska få det stöd som krävs i den elevgrupp hen tillhör i så stor utsträckning som möjligt. Åtgärder för att ge alla barn möjligheter att tillgodogöra sig undervisningen kan se ut på olika sätt, och samtidigt som syftet är att inkludera barn kan de åtgärder som genomförs också fungera som särskiljande. I en social arena som skolklassen på en skola är, handlar det inte bara om vad som sker i klassrummet, det pågår hela tiden ett socialt samspel där barnen påverkar och påverkas av varandra. Det finns formella och informella regler som förhandlas fram och som barnen agerar utifrån. Denna studies syfte är att se hur en inkluderande skolmiljö påverkar samspelet mellan barnen i en klass.
Teori: Utifrån problemet och forskningsfrågan har det sociokulturella perspektivet valts. Jag utgår från att människor handlar utifrån de kulturella och praktiska sammanhang de befinner sig i och att det är ett direkt eller indirekt samspel mellan människor (Säljö, 2005).
Metod: Jag har använt mig av observationer och intervjuer som metod. I observationerna har jag växlat mellan att vara en observatör som deltagare och deltagare som observatör. Jag har i mina observationer varit med klassen under hela och delar av skoldagen. Det har varit viktigt för mig att observera under olika situationer som raster, i kapprum, i matsalen och vid olika lektioner så som idrott, slöjd, musik och de ämnen de har i sitt vanliga klassrum. Observationerna har sedan kompletterats med fokusintervjuer. Jag ville höra vad barnen själva säger om samspelet. Formen för intervjuerna valdes för att även de ger ett tillfälle till samspel och att i en fokusintervju kan samspelet leda tankarna vidare. Risken är dock att barnen påverkar varandra och att det i grupp kan vara svårt att uttrycka egna åsikter. Jag har dock varit medveten om detta både vid valet av intervjuform, under intervjuerna och vid bearbetningen. Fokusintervjuerna har jag gjort med alla barn i klassen indelade i fyra olika grupper.
Resultat:
I mitt resultat har jag sett att barnen påverkas olika av den inkluderande miljön.
Detta visade sig i de olika teman som jag sett i mitt material som var följande: inneslutande och uteslutande handlingar, kategoriserande handlingar och uttalanden, påverkan samt olikhet som tillgång. Jag har också sett att barnen hanterar olikheter på olika sätt, allt ifrån de barn som inte kan acceptera att barn har olika möjligheter vilket betyder att behovet av stöd och hjälp varierar, till de barn som accepterar att vi är olika och att var och en har rätt till den hjälp som de har behov av. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT13-IPS-18 SPP600 | sv |
dc.subject | inkludering | sv |
dc.subject | samspel | sv |
dc.title | Hur barn påverkas av en inkluderande klassrumsmiljö - en observations- och intervjustudie | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |