Show simple item record

dc.contributor.authorJonsson, Annica
dc.contributor.authorLarsson, Yvonne
dc.date.accessioned2014-04-14T11:36:35Z
dc.date.available2014-04-14T11:36:35Z
dc.date.issued2014-04-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35633
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att lyfta fram de åtgärder som skrivs fram i grundskolans åtgärdsprogram samt att identifiera vilka diskurser som råder i texterna. Syftet är också att studera detta utifrån ett genusperspektiv samt att belysa vilka konsekvenser diskurserna kan få för elevers lärande och möjligheter till att konstruera identitet. Teori och metod: I studien används diskursanalys som kunskapsansats. Diskursanalys är en ansats som ger möjlighet att göra en omfattande textanalys. Språket i texterna som analyseras står i fokus. Språket är inte bara ett redskap för att återge verkligheten utan språkhandlingen bidrar även till att forma verkligheten. De texter som granskats är framskrivna åtgärder från åtgärdsprogram i grundskolan. I analysen av texterna användes tolkningsrepertoarer som sorterar under diskurspsykologin för att finna de diskurser som råder. Med hjälp av tolkningsrepertoarerna kategoriserades texterna i underliggande tema. De teman som framträder ligger till grund för att studera hur texten används i olika kontexter och hur den kan påverka elevens lärandesituation. Resultat: I studien framträder ett flertal tolkningsrepertoarer med flera underliggande teman i varje. Ur tolkningsrepertoarerna har tre övergripande diskurser trätt fram. I ”Diskurser om särskiljning” ska eleven placeras rumsligt på en annan plats än i sin ordinarie undervisningsgrupp. I ”Diskurser om inkludering” framträder åtgärder som bidrar till att eleven ska ingå i sin ordinarie undervisningsgrupp. I ”Diskurser om anpassning” finns anpassningar som antingen är riktade mot den enskilde eleven eller mot undervisningsmiljön. Det övervägande specialpedagogiska perspektivet har varit det kompensatoriska, men det har även funnits inslag av det kritiska perspektivet. Pojkar är överrepresenterade till antal när det gäller åtgärdsprogram och skrivna åtgärder. Båda könen får liknade åtgärder i vår studie. Skillnaden mellan pojkars och flickors åtgärder handlar om vilken typ av svårighet åtgärden är riktad mot.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT13-IPS-34 SPP600sv
dc.subjectdiskursanalyssv
dc.subjecttolkningsrepertoarersv
dc.subjectåtgärdsprogramsv
dc.subjectgenusperspektivsv
dc.subjectidentitetsv
dc.subjectlärande och specialpedagogiksv
dc.titleElevers åtgärder i text. En diskursanalys av åtgärdsprogramsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record