dc.contributor.author | Boberg, Laila | |
dc.date.accessioned | 2014-04-14T13:20:30Z | |
dc.date.available | 2014-04-14T13:20:30Z | |
dc.date.issued | 2014-04-14 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35644 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Syftet med studien är att påvisa avgörande förutsättningar i lärmiljön för att elever med
autismspektrumtillstånd, AST, skall kunna utveckla sina matematiska förmågor. Den empiriska undersökningen avser att besvara syftet utifrån fem frågeställningar; vad en rik lärmiljö innebär; vilka förmågor anses svåra att utveckla; hur undervisningen organiseras så att förmågor kan utvecklas; hur miljö och undervisning anpassas och om personalens kompetens påverkar valet av arbetssätt.
Teori:
Studien tar sin utgångspunkt ur etnografisk inspirerad ansats där analysen och slutsatser dras utifrån insamlad data som anskaffat genom deltagande i verksamheterna. Materialet har kopplats till litteratur och teorier för att få svar på syftet och frågeställningar. Interaktionen och samspel mellan elever och mellan elever och lärare har tolkats ur ett sociokulturellt perspektiv.
Metod:
En kvalitativ studie med systematiska observationer och intervjuer användes. Data samlades in på olika sätt genom direkta observationer, informella samtal, intervjuer med nyckelpersoner och fokuserade intervjuer. Undersökningsgrupperna bestod av matematiklärare och dess kollegor i arbetslagen. Ett arbetslag arbetade i en särskild undervisningsgrupp med elever med diagnosen AST och det andra arbetade i en vanlig grundskoleklass där några elever med AST var inkluderade.
Resultat:
Samtliga lärare anser att den här elevgruppen har svårt med att utveckla matematiska förmågor, speciellt kommunikation, resonemang och problemlösning. De menar att funktionsnedsättningen kan påverka elevens möjligheter att få bra betyg.
Det är svårt att se vilka avgörande förutsättningar i lärmiljön som påverkar elevernas möjligheter att utveckla matematiska förmågor. Eleverna har olika förutsättningar och därför kan jag inte dra några generella slutsatser vad just dessa elever behöver. Min slutsats är dock att kompetens inom området är betydelsefullt för att kunna göra de anpassningar och åtgärder som elever med diagnosen AST behöver. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT13-IPS-13 SLP600 | sv |
dc.subject | autismspektrumtillstånd | sv |
dc.subject | AST | sv |
dc.subject | lärmiljö | sv |
dc.subject | förmågor | sv |
dc.subject | kommunikation | sv |
dc.subject | resonemang | sv |
dc.subject | anpassningar | sv |
dc.title | Matematiska förmågor - Vad krävs för att elever med autismspektrumtillstånd skall utveckla dessa förmågor? | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |