dc.contributor.author | Bengtsson, Angela | |
dc.date.accessioned | 2014-04-24T11:01:16Z | |
dc.date.available | 2014-04-24T11:01:16Z | |
dc.date.issued | 2014-04-24 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35693 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med studien är beskriva och analysera hur några föräldrar till barn med funktionsnedsättningar inom autismspektrumtillstånd erfar sina barns skolgång. Syftet preciseras i följande frågeställningar: Hur upplever föräldrarna samarbetet med skolan? Hur har föräldrarnas erfarenheter om sitt eget barn tagits tillvara? Hur upplever föräldrarna pedagogernas roll och Vad vill föräldrarna ändra på?
Teori: Studien tar sin ansats ur det fenomenologiska begreppet livsvärld för att fånga föräldrarnas erfarenheter av deras barns skolgång.
Metod: I studien används en kvalitativ metod med halvstrukturerade livsvärldsintervjuer. Tolkningsarbetet har inspirerats av den hermeneutiska tolkningsläran så till vida att det har skett en pendling mellan del och helhet i en kontinuerlig rundgång. De transkriberade intervjuerna har lästs upprepade gånger för att förstå teman ur de intervjuades levda vardagsvärld.
Resultat: Föräldrarna upplever att samarbetet med skolan har fungerat bra när skolan hört av sig och efterfrågat föräldrarnas erfarenheter av deras barn. Föräldrarna beskriver negativa erfarenheter av samarbetet när skolan har varit noga att hålla på sin profession och uppvisat bristande vilja och förmåga att förändra sitt arbetssätt. Två föräldrar upplever att skolan, åtminstone ibland, efterfrågat deras erfarenheter om sina egna barn. Ett fungerande forum, till exempel i form av regelbundna samtal, mail eller kontaktbok, verkar vara en förutsättning för att föräldrarna ska kunna delge erfarenheter. Pedagogen spelar en avgörande roll för föräldrarnas upplevelser av skolan. Pedagogens förhållningssätt gentemot eleverna samt vilka kunskaper pedagogen har, beskrivs som viktiga faktorer. Två föräldrar framhåller hög pedagogtäthet som något positivt i sina berättelser. Två föräldrar önskar att deras barn kunde vistas mer med barn på ”högre nivå”. Ur dessa föräldrars berättelser kan man utläsa ett sorts dilemma mellan den pedagogiska och den sociala situationen. En förälder hade önskat mer kontinuitet bland pedagogerna. I en av föräldrarnas berättelser uttrycks önskningar om större kontinuitet i skolledningen, bättre samarbete med pedagogen och en bättre struktur både i det pedagogiska arbetet och i miljön. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT13-IPS-13 SPP600 | sv |
dc.subject | livsvärld | sv |
dc.subject | funtionsnedsättning inom autismspektrumtillstånd | sv |
dc.subject | samarbete | sv |
dc.subject | föräldrar | sv |
dc.title | Från föräldrars horisont. En kvalitativ studie av hur fyra föräldrar till barn med funktionsnedsättning inom autismspektrumtillstånd erfar sina barns skolgång | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |