dc.contributor.author | Spindel, Ulrika | |
dc.date.accessioned | 2014-04-24T11:31:30Z | |
dc.date.available | 2014-04-24T11:31:30Z | |
dc.date.issued | 2014-04-24 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35696 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: För de elever som identifierats som elever i behov av särskilt stöd har skolan en skyldighet att sätta in specialpedagogiska insatser. Åtgärdsprogram ska upprättas och utvärde-ras kontinuerligt för att säkerhetsställa arbetets kvalitet. Tidigare studier visar på att alla spe-cialpedagogiska insatser inte har en positiv effekt på elevens skolsituation utan kan verka stigmatiserande. Att elever som en gång identifierats att vara i behov av särskilt stöd fortsätter att vara det igenom hela sin skoltid är ett viktigt problem som skolan behöver hitta redskap för att motverka.
Syfte: Studien avser att identifiera framgångsrika specialpedagogiska insatser som underlättar för elever i behov av särskilt stöd att lyckas i skolan.
Teorianknytning: Studien hämtar inspiration ifrån det sociokulturella perspektivet, där män-niskan ses som en social och historisk varelse som lär och utvecklas i samspel med sin om-givning. Elevers skolsvårigheter ses som situerade, kontextberoende. Språket har en bärande betydelse som konstituerande av sociala praktiker.
Metod: Studien genomfördes som en dokumentanalys samt genom en fokusgruppintervju. Genom att studera dokumentation i form av åtgärdsprogram och dess utvärderingar var ambit-ionen att följa hur insatserna har beskrivits och fungerat över tid. För att skapa en fördjupad bild av hur pedagoger arbetar med specialpedagogiska insatser i praktiken användes fokus-gruppintervju med ett arbetslag som metod.
Resultat: Studien visar på vikten av pedagogernas förhållningssätt och relationskompetens för att lyckas i arbetet med specialpedagogiska insatser. Att anpassa undervisningen med ut-gångspunkt i den kunskap pedagogen besitter kring elevens individuella behov och därigenom skapa förutsättningar för eleverna att få möjlighet att lyckas och att få vara en viktig del av gruppen framträder som betydelsefulla aspekter i studien. Den vanligaste insatsen i studien var en till en undervisning, men den visade inte alltid på framgång, en viktig aspekt om den insatsen ska bli framgångsrik är en god relation mellan pedagog och elev. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT13-IPS-16 SPP600 | sv |
dc.subject | specialpedagogiska insatser | sv |
dc.subject | åtgärdsprogram | sv |
dc.subject | elever i behov av särskilt stöd | sv |
dc.title | Vilken insats?! En studie av framgångsrika specialpedagogiska insatser | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |