Show simple item record

dc.contributor.authorGrahn, Jessica
dc.date.accessioned2014-04-24T12:25:04Z
dc.date.available2014-04-24T12:25:04Z
dc.date.issued2014-04-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35700
dc.description.abstractSyfte: Studien avser att undersöka hur förskollärares behov av specialpedagogiskt stöd i förskolan tillgodoses. Syftet preciseras med följande frågeställningar: • I vilka situationer tar förskollärare kontakt när de behöver hjälp i verksamheten? • Vad förväntar de sig att specialpedagogen ska hjälpa till med? • Skiljer det i vilka situationer olika förskollärare anser att en specialpedagog bör kontaktas Teori: Studien utgår från ett systemteoretiskt helhetsperspektiv. Gruppen, i gällande studien, förskollärarna och specialpedagogen, ska ses utifrån ett öppet system. Mänskligt handlande liksom mänskliga problem uppstår i samspel med andra. Enligt Svedberg (2007) kan man beskriva att huvudintresset inom systemteori är att undersöka relationen mellan delen och helheten, mellan individen och gruppen samt mellan gruppen och organisationen (s.56). Metod: Den här studien har en kvalitativ inriktning baserad på intervjuer med fokusgrupper i olika stadsdelar, som arbetar mot förskolan. Intervjuerna transkriberas och analyseras. Förståelse och tolkning anknyter till en hermeneutisk tolkande ansats. Delarna beskrivs och tolkas för att få en bild av helheten. Resultat: Resultatet visar att respondenterna i fokusgrupperna ser närhet och tillgänglighet till specialpedagog, som förutsättningar för det förebyggande arbetet genom handledning och för att specialpedagogen ska kunna vara ett komplement till den övriga personalen. Tillgången på stöd tycks här styra i vilken utsträckning man kontaktar specialpedagogen. Resultatet visar även att personalen efterfrågar stöd och hjälp i samband med reflektioner, få bekräftelser i den egna yrkesrollen samt handledning. Ömsesidigt förtroende och närhet är normer i samarbetet mellan personal och specialpedagog för att få till stånd en förskola för alla, enligt pedagogerna i föreliggande studie.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT13-IPS-20 SPP600sv
dc.subjectförskolläraresv
dc.subjectspecialpedagogsv
dc.subjectspecialpedagogiksv
dc.subjectyrkesrollsv
dc.subjectförskolasv
dc.titleVilket behov finns det av en specialpedagog? En studie kring förskollärares syn på behovet av specialpedagogiskt stöd i förskolansv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record