Show simple item record

dc.contributor.authorLepp, Maria
dc.contributor.authorWindebo Rörstad, Annelie
dc.date.accessioned2014-04-28T09:39:10Z
dc.date.available2014-04-28T09:39:10Z
dc.date.issued2014-04-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35733
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att undersöka hur några lärare som arbetar i år 4-6 uppfattar relationen mellan elevers läs- och skrivsvårigheter och deras självbild. Några centrala frågeställningar: • Hur uppfattar lärarna relationen mellan elevers självbild och läs- och skrivsvårigheter? • Hur arbetar lärarna med att stärka sina elevers självbild? • Hur motiverar lärarna elever med läs- och skrivsvårigheter? Teori: Som teoretisk bakgrund har vi valt att utgå från det kategoriska och relationella perspektivet. Det kategoriska perspektivet som är ett medicinskt-psykologiskt perspektiv utgår från att elevers svårigheter har en biologisk förklararing. Utifrån detta perspektiv utgår man som lärare från att elevernas svårigheter ska kompenseras på olika sätt så att de kommer ikapp de andra eleverna. Det relationella perspektivet utgår istället från att se eleven i samspel med sin omgivning. Omgivningen runt omkring eleven är en viktig utgångspunkt när det finns specialpedagogiska behov (Emanuelsson, Persson & Rosenqvist, 2001). Metod: I vår studie har vi använt oss av kvalitativa intervjuer. Vi har intervjuat åtta grundskollärare som arbetar i år 4-6. I intervjuguiden har vi utgått från några temaområden för att få svar på vårt syfte. Vi har formulerat några grundfrågor som vi har utgått från och sedan har vi också använt följdfrågor för att få en ökad förståelse. Analysen utgick från det kategoriska och relationella perspektivet. Resultat: Lärarna i studien tycks på ett omedvetet sätt vara medvetna om att det finns ett samband mellan elevernas självbild och läs- och skrivsvårigheter. Det är endast ett fåtal av lärarna som använder begreppet självförtroende. De tar trots detta upp betydelsen av vikten av eleverna inte utsätts för ständiga misslyckanden i skolarbetet. Vidare menar de att det är viktigt att eleverna får beröm och uppmuntran i arbetet och att uppgifterna de möter inte är för svåra. Lärarna tar också upp olika strategier som eleverna använder sig av för att hantera sina läs- och skrivsvårigheter. I resultatet kan vi också se att både det kategoriska och relationella perspektivet finns representerade i lärarnas utsagor om arbetssätt och förhållningssätt. De flesta lärarna verkar tycka att det finns en biologisk förklaring till elevers läs- och skrivsvårigheter. Men några belyser också faktorer i omgivningen i både skola och hem som kan orsaka elevers läs- och skrivsvårigheter. För att lyckas motivera elever med läs- och skrivsvårigheter menar de att de måste uppmuntras, inte få alltför svåra uppgifter samt få stöd i skolan med läsningen och tillgång till alternativa verktyg.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT13-IPS-02 SLP600sv
dc.subjectläs- och skrivsvårighetersv
dc.subjectsjälvbildsv
dc.subjectsjälvförtroendesv
dc.subjectläraresv
dc.titleSjälvbild och läs- och skrivsvårigheter. En studie om hur åtta lärare ser på relationen mellan läs- och skrivsvårigheter och elevers självbildsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record