God ljudmiljö i förskola och skola - krav på rum, bygg - och inredningsprodukter för minskat buller
Abstract
Bakgrund
På initiativ av Mölndals stad startade ett forskningsprojekt ”Hur uppnås god ljudmiljö i förskolor
och skolor?”. Syftet var att utvärdera de ljudförbättrande åtgärder som genomförts och planerades
bli genomförda i särskilt utsatta rum i denna typ av lokaler. De rum som var föremål för åtgärder
var enligt Mölndals och denna rapports benämningar matrum (Socialstyrelsens gamla benämning:
Allrum 2), bygg-/lekrum (Allrum 1) samt lekhall (Rörelselekrum) i förskola samt klassrum,
korridor och matsal i skola. Syftet var också att, med erfarenheterna från Mölndal och
utvärderingens resultat föreslå kravspecifikationer för god ljudmiljö i dessa rumstyper.
Produktinventering
En inventering av ytskikts- och inredningsmaterial med goda ljudegenskaper genomfördes med
analys av hur tillverkarna redovisade ljudprestanda för olika typer av produkter.
För att få fram en bruttolista av produkter med goda ljudegenskaper och som lämpade sig i
förskolor och skolor med avseende även på andra egenskaper gjordes ett urval i två steg med hjälp
av en yrkesmässigt allsidigt sammansatt panel.
Syfte
Urvalsprocessen hade två syften:
dels att få fram en bruttolista av intressanta ytskikts- och inredningsprodukter som Samfast
kunde ha för urval av produkter till etapp II i Mölndals åtgärdsprogram för ”ljudsanering”.
dels att få större klarhet i vilka jämförbara ljudprestanda som kan användas som krav i
samband med upphandling av bygg- och inredningsprodukter.
Interventionsstudie
Parallellt påbörjades också en så kallad interventionsstudie, en studie av barns och personals
upplevelse av ljudmiljö och hälsa före och efter åtgärder av den fysiska miljön som syftade till att
minska buller. Studien genomfördes med ljudmätningar och enkäter till/ intervjuer med personal,
barn och föräldrar i förskolan och lärare, elever och lokalvårdare i skolan.
Ljudmätningarna, enkäterna och intervjuerna hade också ett metodologiskt syfte; att komma fram
till vad som är viktigt och möjligt att mäta och hur det ska mätas för att kunna bedöma om
ljudmiljön förbättrades efter åtgärdernas genomförande och på vilket sätt. Upplevelsen av
ljudmiljön var klart förbättrad efter de insatser som gjords i Mölndals förskolor och skolor. Vid de
fysikaliska mätningarna av rumsakustik och ljudnivåförändringar kunde också förbättringar
konstateras, dock inte i motsvarande grad som den upplevda förbättringen. Detta talar för att det
9
behöver utvecklas nya psykoakustiska mått som bättre förmår mäta den upplevda förändringen av
ljudkvaliteten som uppnåddes.
Ytterligare ett syfte med ljudmätningarna var att försöka hitta vägar att nyansera hur ljudkrav kan
ställas på olika typer av de ovan nämnda särskilt utsatta rummen i förskolor och skolor.
Publisher
Arbets- och miljömedicin, Göteborgs universitet
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Persson Waye, Kerstin
Agge, Agneta
Hult, Marie
Larsson, Pontus
Publication type
report
ISBN
978-91-978916-7-7
Series/Report no.
Rapportserie AMM Göteborgs universitet
Language
swe