Visa enkel post

dc.contributor.authorHagström, Åsa
dc.date.accessioned2014-05-15T07:35:00Z
dc.date.available2014-05-15T07:35:00Z
dc.date.issued2014-05-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35786
dc.description.abstractSyfte: Mitt syfte med den här studien är att studera elevers upplevelser av specialpedagogiska insatser. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i ett livsvärldsperspektiv, då det i första hand är elevers upplevelser av specialpedagogiska insatser som ska studeras. Genom mitt val av ansats hoppas jag kunna vidga min, såväl som andras, förståelse för elevers upplevelser av särskilt stöd. Metod: Utgångspunkten tas i livsvärldsfenomenologin, med Merleau-Pontys teori om den levda kroppen som bas. Studien genomförs som en intervjustudie där kvalitativa forskningsin-tervjuer ingår. I tolknings- och analysprocessen inspireras studien av det hermeneutiska syn-sättet som fokuserar på förståelsen av villkor och möjligheter hos människan. Resultat: Resultatet från studien går inte att generalisera, men deltagarnas berättelser är jämförbara med varandra. Bemötandet från och relationerna till de vuxna i skolan har haft en stor betydelse för deltagarna. Det är framför allt de vuxna de mött i någon form av särskild undervisningsgrupp som spelat en stor roll i deltagarnas skolupplevelser. Utöver bemötandet och relationerna är det känslan av att vara annorlunda och behovet av kamrater och social interaktion som lyfts fram extra i deltagarnas berättelser.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT14-IPS-07 SPP600sv
dc.subjectspecialpedagogiksv
dc.subjectsärskilt stödsv
dc.subjectupplevelsersv
dc.subjectidentitetsv
dc.subjectbemötandesv
dc.subjectrelationersv
dc.subjectlivsvärldsv
dc.titleVad andra inte ser - Fyra elevers upplevelser av särskilda stödinsatsersv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post