dc.description.abstract | Syfte:
barnböcker från perioden 1985-1995 och jämföra dem med hur det ser ut i perioden 004-013.
Huvudfråga:
Hur har genus, könsroller och familjekonstellationer i barnböcker förändrats mellan perioderna 1985-
1995 och 004-013?
Vad kan förändringen bero på?
Hur ser efterfrågan på barnböcker som handlar specifikt om genus, könsroller och olika
familjekonstellationer ut?
Hur kan barnboken användas som hjälp för att prata med barn om genus, könsroller och
familjekonstellationer?
Metod och material:och analyserat , sju från perioden 1985-1995
och sju från perioden 004-013. De metoder vi har använt oss av för att få svar på våra frågeställningar har varit
textanalys och bildanalys av barnböcker och samtalsintervjuer med två bibliotekarier och två lokala
lärarutbildare.
Resultat: Det framgår tydligt i resultatet av vår studie att det har skett en förändring mellan de två perioderna,
exempelvis är det en stor förändring mellan boken Else-Marie och småpapporna från första perioden och Jösta
och Johan från andra angående familjekonstellationer. Vi märkte att böckerna från första perioden oftare
kopplades till teorin om könsroller samt att böckerna från andra perioden i större utsträckning kopplades till
teorin om queer.
Betydelse för läraryrket: Efter att ha gjort vår studie lägger vi större vikt vid användandet av barnböcker för att
lära barn om genus, könsroller och familjekonstellationer, då vi anser att man på ett lekfullt sätt lär barnen om de
grundläggande normer och värden som det står om i läroplanen. | sv |