• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Meningsskapande och teoretiska ämnen i samklang – olika uttryckssätt berikar varandra

Abstract
Sammanfattning Syftet med studien är att ta reda på hur musik, rytmik och drama används didaktiskt som redskap och metod i klassrummet samt hur de ämnen vi i den här uppsatsen benämner som meningsskapande ämnen, påverkar och interagerar med de teoretiska ämnena. Vi vill lyfta ämnenas relevans för elevers lärande. För att nå resultat i studien utgår vi från tre frågeställningar: Hur arbetar pedagogerna med de meningsskapande ämnena som didaktiskt redskap och metod i undervisningen? Hur påverkar de meningsskapande ämnena de teoretiska ämnena? Vad blir resultaten av att använda sig av de meningsskapande ämnena? Vi har valt att undersöka frågeställningarna utifrån det sociokulturella perspektivet, med grunden i Lev Vygotskij, Jean Piaget och John Dewey. Uppsatsen består av inhämtat material av primärkällor som består av kvalitativa intervjuer samt en direktobservation. Svarspersonerna fick svara på frågor som rörde deras profession, hur de ser på ämnena musik, rytmik och drama, samt hur de arbetar med det didaktiskt och integrerat i skolans teoretiska ämnen. Resultatet redovisas utifrån det som framgått ur de gjorda intervjuerna samt ur observationen som genomförts. Vi utgår från tidigare forskning och teoretisk anknytning när vi analyserar och presenter resultatet. Valet av forskningsområdet ligger till grund för de meningsskapande ämnenas relevans och deras didaktiska förmåga till integrering och fördjupning i kunskapssfären. Resultatet av vår undersökning visar att de meningsskapande ämnena fungerar både som verktyg, metod och rena ämnen i undervisningen vilket ger en meningsfull lärandemiljö och stärker lusten till livslångt lärande. Genom en interaktion av de praktiska och teoretiska ämnena ökar möjligheten att fånga alla elever i deras kunskapsutveckling, där de är här och nu. Att arbeta meningsskapande och integrerat, lyfter möjligheten till att arbeta lustfyllt och därur skapas en djupare förståelse och kunskapen blir meningsfullt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35828
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35828_1.pdf (448.4Kb)
Date
2013
Author
Molin, Ida
Swedén, Maja
Rohman, Linnea
Keywords
Meningsskapande
musik
rytmik
drama
dansmatte
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV