Show simple item record

dc.contributor.authorSchill, Daniellesv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:10Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:10Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35829
dc.description.abstractDenna uppsats syftar till att beskriva, analysera och utvärdera ett läsprojekt. Tanken med läsprojektet var att kartlägga hur elevernas läsförståelse ser ut samt hur väl de använder strategier för att uppnå en mer utvecklad förståelse av texten. Under projektets gång skrev eleverna läsloggar och det är dessa som analyseras i uppsatsen. Nitton elever deltog i projektet och av dem valdes tio läsloggar ut för analys, fem skrivna av flickor och fem skrivna av pojkar. Läsloggarna analyseras utifrån tre teoretiska begrepp: lässtrategi, läsart och föreställningsvärld. En läsart är det förhållningssätt och perspektiv läsaren tillämpar vid läsningen av texten. Lässtrategier är medvetna val läsaren gör för att fördjupa sin förståelse av texten och kan vara i form av metoder eller perspektiv. Föreställningsvärlden är den textvärld läsaren bygger upp i sitt sinne över sin förståelse av texten. Analysen visar att flickor är bättre på att använda flera olika perspektiv och strategier för att förstå texten och de kan därför utveckla och fördjupa sina föreställningsvärldar i större grad än pojkarna. Flickorna har också lättare att se sin egen roll i läsupplevelsen och att kritisera sin egen förståelse. Detta gör det möjligt för dem att anpassa användandet av strategier på ett mer effektivt sätt och på så vis öka sin läsförståelse. Analysen av läsloggarna visar också att läsloggen är ett bra verktyg både för eleven och för läraren för att förtydliga elevens förståelse och visa förmågor och möjliga utvecklingsmöjligheter. Läsloggen kan på så vis användas praktiskt för att kartlägga elevernas resa genom texten mot en ökad läsförståelse och måluppfyllelse i svenskämnet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLässtrategiersv
dc.subjectföreställningsvärldarsv
dc.subjectläsartersv
dc.subjectsv
dc.titleSkrivandets betydelse för läsningen. Hur lässtrategier används för ökad läsförståelse.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record