Show simple item record

dc.contributor.authorAndréasson, Susannasv
dc.contributor.authorLarsson, Juliasv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:11Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:11Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35830
dc.description.abstractSyfte Vårt syfte med denna uppsats är att genom kvalitativa intervjuer med nio lärare undersöka hur genusmedvetna de är i arbetet med skönlitteratur i den pedagogiska verksamheten. Vi vill granska vilka kriterier lärarna utgår ifrån när de väljer litteratur i undervisningen, hur litteraturen läses och bearbetas och hur lärarna själva reflekterar över sitt arbete i dessa avseenden. Allt detta undersöks i relation till deras uppdrag att motverka traditionella könsmönster och förebygga fördomar om manligt och kvinnligt. Huvudfråga Hur formulerar sig lärarna kring sitt eget arbete med skönlitteratur i relation till skolans uppdrag att motverka traditionella könsmönster och fördomar om manligt och kvinnligt? Metod och material I denna uppsats har vi valt att använda oss av kvalitativa intervjuer, dels för att vårt huvudsakliga mål har varit att granska hur pedagoger formulerar sig kring arbetet med skönlitteratur, men dels också för att undersöka skillnaden mellan pedagoger i hur ofta och avsiktligt de använder sig av genusdiskussionen i undervisningen. De nio pedagoger vi har intervjuat är verksamma i olika årskurser från lågstadiet upp till gymnasiet. Resultat De slutsatser vi kan dra utifrån vår undersökning är att alla lärare på olika sätt har nämnt vikten av att arbeta med genus i relation till skönlitteratur, och att de flesta av respondenterna har talat om betydelsen av att arbeta kompensatoriskt för att lyfta fram flickor, både i klassrummet och i litteraturen. Betydelse för läraryrket Vår undersökning bidrar till att synliggöra hur ett antal lärare tänker kring genusperspektivet i undervisningen, vad det finns för tillgångar och var det finns för utvecklingsmöjligheter, och kan på så sätt ligga till grund för riktade insatser så som fortbildning eller andra skolutvecklingsprojekt.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectGenussv
dc.subjectbarn- och ungdomslitteratursv
dc.subjectskönlitteratursv
dc.title”Hästböcker till killarna och fotboll eller ishockey till tjejerna” - Om hur pedagoger formulerar sig kring arbetet med litteratur ur ett genusperspektivsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record