Flipp eller flopp? Lärares tankar kring undervisningsmetoden flippat klassrum.
Abstract
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur verksamma lärare ser på lärande, samspel och bedömning
genom användandet av undervisningsmetoden flippat klassrum.
Huvudfrågan består av att ta reda på hur möjligheterna till formativ bedömning och samspel påverkas
av undervisningsmetoden flippat klassrum.
Metod och material: Syftet och frågeställningen besvaras genom ett antal kvalitativa
forskningsintervjuer med lärare i grundskolan. Resultatet baseras således på deras svar.
Resultatet visar att lärarna ser fler fördelar än nackdelar med undervisningsmetoden flippat klassrum.
De menar att mycket tid frigörs i klassrummet och att den tiden skapar möjligheter till att arbeta mer
med formativ bedömning och samspel. Numera ägnas lektionerna alltmer till kommunikation, samspel
och diskussion. Lärarna är dock osäkra på om det är undervisningsmetoden i sig som bidrar till detta
eller den frigjorda tiden.
Betydelse för läraryrket: Vi anser att arbetet är relevant för läraryrket då tidsbrist anses vara ett stort
hinder och problem hos lärarkåren. Det flippade klassrummet bidrar till att frigöra tid vilket i sin tur
kan användas till att arbeta mer med formativ bedömning, kommunikation, samspel och digitala
verktyg som i allt högre grad betonas i de nya styrdokumenten.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Lust, Hilja
Nilsson, Jenny
Keywords
flippat klassrum
formativ bedömning
summativ bed
Language
sv