”One man show” om konsten att kommunicera ett budskap

No Thumbnail Available

Date

2013

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Sammanfattning Uppsatsens syfte har varit att undersöka hur lärare kommunicerar och fångar elevers uppmärksamhet i klassrummet. Tillvägagångssättet har varit kvalitativa samtalsintervjuer som har genomförts med fem verksamma grundskolelärare i Västra Götaland. Utifrån samtalsintervjuerna framkom att lärarna till stor del är överens i sitt sätt att beskriva hur de går till väga i klassrummet. Det handlar om att lärarna beskriver att de ofta använder sig av en sorts katederundervisning, men där dialogen mellan lärare och elev blir viktig. Det framgår också att lärarna vill vara tydliga med att vara ledare inför sina elever. Vidare menar lärarna att det handlar om att fånga sina elever, att skapa en spänning för att få dem att känna lust att lära. Utmaningen hos en lärare idag är att skapa förutsättningar hos eleverna att bli nyfikna och vilja lära sig mer. Det är också många olika och breda kunskaper en lärare förväntas kunna och hantera. De är barn av sin tid menar en respondent, det gäller att som lärare kunna möta de förväntningar samhället har.

Description

Keywords

Kommunikation, Lärarroll, Läroplan, Motivation, Gr

Citation