Show simple item record

dc.contributor.authorHammar, Beatasv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:11Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:11Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35837
dc.description.abstractSammanfattning Uppsatsens syfte har varit att undersöka hur lärare kommunicerar och fångar elevers uppmärksamhet i klassrummet. Tillvägagångssättet har varit kvalitativa samtalsintervjuer som har genomförts med fem verksamma grundskolelärare i Västra Götaland. Utifrån samtalsintervjuerna framkom att lärarna till stor del är överens i sitt sätt att beskriva hur de går till väga i klassrummet. Det handlar om att lärarna beskriver att de ofta använder sig av en sorts katederundervisning, men där dialogen mellan lärare och elev blir viktig. Det framgår också att lärarna vill vara tydliga med att vara ledare inför sina elever. Vidare menar lärarna att det handlar om att fånga sina elever, att skapa en spänning för att få dem att känna lust att lära. Utmaningen hos en lärare idag är att skapa förutsättningar hos eleverna att bli nyfikna och vilja lära sig mer. Det är också många olika och breda kunskaper en lärare förväntas kunna och hantera. De är barn av sin tid menar en respondent, det gäller att som lärare kunna möta de förväntningar samhället har.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKommunikationsv
dc.subjectLärarrollsv
dc.subjectLäroplansv
dc.subjectMotivationsv
dc.subjectGrsv
dc.title”One man show” om konsten att kommunicera ett budskapsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record