dc.contributor.author | Hammar, Beata | sv |
dc.date.accessioned | 2014-05-28T11:05:11Z | |
dc.date.available | 2014-05-28T11:05:11Z | |
dc.date.issued | 2013 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35837 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Uppsatsens syfte har varit att undersöka hur lärare kommunicerar och fångar elevers
uppmärksamhet i klassrummet. Tillvägagångssättet har varit kvalitativa samtalsintervjuer
som har genomförts med fem verksamma grundskolelärare i Västra Götaland. Utifrån
samtalsintervjuerna framkom att lärarna till stor del är överens i sitt sätt att beskriva hur de
går till väga i klassrummet. Det handlar om att lärarna beskriver att de ofta använder sig av en
sorts katederundervisning, men där dialogen mellan lärare och elev blir viktig. Det framgår
också att lärarna vill vara tydliga med att vara ledare inför sina elever. Vidare menar lärarna
att det handlar om att fånga sina elever, att skapa en spänning för att få dem att känna lust att
lära. Utmaningen hos en lärare idag är att skapa förutsättningar hos eleverna att bli nyfikna
och vilja lära sig mer. Det är också många olika och breda kunskaper en lärare förväntas
kunna och hantera. De är barn av sin tid menar en respondent, det gäller att som lärare kunna
möta de förväntningar samhället har. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Kommunikation | sv |
dc.subject | Lärarroll | sv |
dc.subject | Läroplan | sv |
dc.subject | Motivation | sv |
dc.subject | Gr | sv |
dc.title | ”One man show” om konsten att kommunicera ett budskap | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |