• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elev, elev, elev och elev – Men hur?

Sammanfattning
Vår uppsats har följande syfte  Vilka roller har de olika aktörerna i elevhälsoteamet?  Hur ser samarbetet ut?  Vilken problematik som kan uppstå i kommunikationen?  Hur ser ärendegången från uppkomst till insats och utvärdering ser ut? Uppsatsen bygger på fem intervjuer med olika professioner inom elevhälsan. De aktörer som medverkat i studien är kuratorn, skolsköterskan, specialpedagogen rektorn och studien inkluderar även en intervju med en lärare, även om denne inte ingår i elevhälsoteamet. Anledningen till inkluderandet av läraren är att han är en del av processen. Det har inte varit studiens syfte att undersöka om skolorna sköter sig i sin roll och ansvarstagande att upprätthålla och genomföra planering och strukturering av de barn som “ligger på elevhälsoteamets bord”. Vi har genomfört intervjuer med aktivt arbetande personal från det västsvenska området. Eftersom det råder sekretess har vi inga namn med utan benämner dem utifrån deras profession. Utgångsläget med studien har varit att ta del av aktörernas egna erfarenheter, aspekter av samarbetet och diskussionerna mellan de aktiva yrkesgrupperna inom elevhälsoteamet. Det har även varit att belysa hur ett elevhälsoteam bedrivs. Arbetet har utgått ifrån att undersöka hur olika personer fungerar och arbetar ihop inom elevhälsan, dess arbetsfördelning och tillvägagångssätt. I resultatet av studien framkommer följande, att elevhälsan fungerar bra om alla får lov att komma till tals. Det är även viktigt att rektorn har tydliga riktlinjer för elevhäloteamet eftersom det inte finns några färdiga strukturer för hur arbetet skall genomföras. Det är således upp till varje enskild rektor utforma arbetssätt efter behov. Vidare framkommer det att kommunikationen kan bli lidande eftersom olika sekretessnivåer råder för de olika aktörerna. Några hävdar att det är fördelaktigt att ha sekretess gentemot utomstående, dock kan det bli ett problem internt om man inte kan delge viktigt information. Sekretessen kan i vissa fall brytas med hänvisning till ”elevs bästa”.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35839
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_35839_1.pdf (850.0Kb)
Datum
2014
Författare
Johansson, Daniel
Rosell, Joel
Rahmquist, Max
Nyckelord
Samarbete
Elevhälsoteam
elevvård och ärendegång
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV