Visa enkel post

dc.contributor.authorJohansson, Danielsv
dc.contributor.authorRosell, Joelsv
dc.contributor.authorRahmquist, Maxsv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:11Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:11Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35839
dc.description.abstractVår uppsats har följande syfte  Vilka roller har de olika aktörerna i elevhälsoteamet?  Hur ser samarbetet ut?  Vilken problematik som kan uppstå i kommunikationen?  Hur ser ärendegången från uppkomst till insats och utvärdering ser ut? Uppsatsen bygger på fem intervjuer med olika professioner inom elevhälsan. De aktörer som medverkat i studien är kuratorn, skolsköterskan, specialpedagogen rektorn och studien inkluderar även en intervju med en lärare, även om denne inte ingår i elevhälsoteamet. Anledningen till inkluderandet av läraren är att han är en del av processen. Det har inte varit studiens syfte att undersöka om skolorna sköter sig i sin roll och ansvarstagande att upprätthålla och genomföra planering och strukturering av de barn som “ligger på elevhälsoteamets bord”. Vi har genomfört intervjuer med aktivt arbetande personal från det västsvenska området. Eftersom det råder sekretess har vi inga namn med utan benämner dem utifrån deras profession. Utgångsläget med studien har varit att ta del av aktörernas egna erfarenheter, aspekter av samarbetet och diskussionerna mellan de aktiva yrkesgrupperna inom elevhälsoteamet. Det har även varit att belysa hur ett elevhälsoteam bedrivs. Arbetet har utgått ifrån att undersöka hur olika personer fungerar och arbetar ihop inom elevhälsan, dess arbetsfördelning och tillvägagångssätt. I resultatet av studien framkommer följande, att elevhälsan fungerar bra om alla får lov att komma till tals. Det är även viktigt att rektorn har tydliga riktlinjer för elevhäloteamet eftersom det inte finns några färdiga strukturer för hur arbetet skall genomföras. Det är således upp till varje enskild rektor utforma arbetssätt efter behov. Vidare framkommer det att kommunikationen kan bli lidande eftersom olika sekretessnivåer råder för de olika aktörerna. Några hävdar att det är fördelaktigt att ha sekretess gentemot utomstående, dock kan det bli ett problem internt om man inte kan delge viktigt information. Sekretessen kan i vissa fall brytas med hänvisning till ”elevs bästa”.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSamarbetesv
dc.subjectElevhälsoteamsv
dc.subjectelevvård och ärendegångsv
dc.titleElev, elev, elev och elev – Men hur?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post