dc.description.abstract | Vår uppsats har följande syfte
Vilka roller har de olika aktörerna i elevhälsoteamet?
Hur ser samarbetet ut?
Vilken problematik som kan uppstå i kommunikationen?
Hur ser ärendegången från uppkomst till insats och utvärdering ser ut?
Uppsatsen bygger på fem intervjuer med olika professioner inom elevhälsan. De aktörer som
medverkat i studien är kuratorn, skolsköterskan, specialpedagogen rektorn och studien
inkluderar även en intervju med en lärare, även om denne inte ingår i elevhälsoteamet.
Anledningen till inkluderandet av läraren är att han är en del av processen. Det har inte varit
studiens syfte att undersöka om skolorna sköter sig i sin roll och ansvarstagande att
upprätthålla och genomföra planering och strukturering av de barn som “ligger på
elevhälsoteamets bord”. Vi har genomfört intervjuer med aktivt arbetande personal från det
västsvenska området. Eftersom det råder sekretess har vi inga namn med utan benämner dem
utifrån deras profession.
Utgångsläget med studien har varit att ta del av aktörernas egna erfarenheter, aspekter av
samarbetet och diskussionerna mellan de aktiva yrkesgrupperna inom elevhälsoteamet. Det
har även varit att belysa hur ett elevhälsoteam bedrivs.
Arbetet har utgått ifrån att undersöka hur olika personer fungerar och arbetar ihop inom
elevhälsan, dess arbetsfördelning och tillvägagångssätt. I resultatet av studien framkommer
följande, att elevhälsan fungerar bra om alla får lov att komma till tals. Det är även viktigt att
rektorn har tydliga riktlinjer för elevhäloteamet eftersom det inte finns några färdiga
strukturer för hur arbetet skall genomföras. Det är således upp till varje enskild rektor utforma
arbetssätt efter behov.
Vidare framkommer det att kommunikationen kan bli lidande eftersom olika sekretessnivåer
råder för de olika aktörerna. Några hävdar att det är fördelaktigt att ha sekretess gentemot
utomstående, dock kan det bli ett problem internt om man inte kan delge viktigt information.
Sekretessen kan i vissa fall brytas med hänvisning till ”elevs bästa”. | sv |