dc.description.abstract | Sammanfattning
Undersökningens syfte är att, genom kvalitativa enkätundersökningar, studera förhållandet mellan engelska
gymnasieelevers socioekonomiska bakgrund och val av framtida utbildning och yrke. Uppsatsens fokus ligger på
hur elevernas framtidsvisioner tenderar att skilja sig åt beroende på faktorer som vilken skola de går på, vilken
nivågrupp de placerats i, var de bor och föräldrarnas sysselsättning. De forskningsfrågor vi utgått ifrån är: Vilka
faktorer är viktiga för eleverna i valet av utbildning och yrke? Vilka valmöjligheter upplever eleverna att de har
när det gäller framtida yrke eller vidare studier? Hur förhåller sig elevernas studieval till deras socioekonomiska
bakgrund? Enkätunderlaget har insamlats i fyra studiegrupper på två gymnasieskolor (båda genom ett
slumpmässigt urval) i området Brighton & Hove i södra England och analyserats kvalitativt med stöd i teorier
och forskning kring valpsykologi, utbildning och klass.
Resultatet av studien visar, likt tidigare forskning, att det finns en stark koppling mellan föräldrarnas yrke,
och förmodad klasstillhörighet, och elevernas val och framtidsvisioner gällande utbildning och yrke. Den ena av
skolorna, med högre status och ett bättre rykte, lockar generellt sett elever från övre medelklassen som i större
utsträckning väljer utbildning och arbete efter intresse samt ser dessa som ett självförverkligande medel. Den
andra skolans elever kommer i större utsträckning från undre medel- och arbetarklasshem och gör utbildnings-
och yrkesval utifrån ekonomi och andra aspekter som grundas i ett trygghetsbehov. De nivåindelningar som görs
efter elevernas förmåga bidrar till klasskategorisering i skolorna och klassreproducering i samhället. Detta blir
viktigt för läraryrket bland annat för att lärares bemötande av elever som kategoriseras som svaga är en
bidragande orsak till att klassmönstren upprepas. | sv |