Matematikboken, lärarens guide till undervisningen? – En analys av två läromedel i matematik för årskurs 1-3
Abstract
Sammanfattning:
Syfte
Syftet var att undersöka hur två olika läromedel för årskurs 1-3 möter Lgr11:s krav på centralt innehåll i
undervisningen. Syftet besvaras utifrån fyra frågeställningar, vilka berör överensstämmelsen mellan kursplan och
elevbok, elevbokens upplägg, lärarbokens betydelse för användningen av elevboken och pedagogiska
utgångspunkter i läromedlen.
Metod
Den genomförda studien är av kvalitativ natur bestående av en dokumentanalys. Vårt primära källmaterial utgörs
av utvalda elev- och tillhörande lärarböcker ur de två läromedelsserierna Lilla Mattestegen och Nya
Matematikboken. Därutöver utgörs det analyserade materialet även av kursplanen i matematik.
Resultat
Vi har funnit att i ingen av de granskade läromedelsserierna överensstämmer innehållet i elevböckerna helt med
det centrala innehållet i kursplanen för matematik i årskurs 1-3. För att alla områden i kursplanens centrala
innehåll ska kunna behandlas behöver elevboken kompletteras av den tillhörande lärarboken. De, från det
centrala innehållet, saknade områdena utgörs i Lilla Mattestegen av Lägesord och i Nya Matematikboken av
Matematikhistoria.
I studien konstateras att lärarboken fyller en viktig funktion. Detta gäller speciellt Lilla Mattestegen, vars
elevböcker är sparsamma med instruktioner. Dessa instruktioner återfinns i stället i lärarböckerna.
En didaktisk konsekvens av undersökningen är att granskning av läromedel är nödvändig och därmed är studien
relevant för lärarprofessionen. Det är upp till varje pedagog att själv granska de läromedel som används i
undervisningen. Att detta ska ske är dock inte allmän kännedom bland varken lärarstuderande eller
yrkesverksamma lärare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Johansson, Elena
Borg, Catherine
Höglund, Anna
Keywords
Läromedel
Matematik
Lgr11
Lilla Mattestegen
Ny
Language
sv