• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematikboken, lärarens guide till undervisningen? – En analys av två läromedel i matematik för årskurs 1-3

Sammanfattning
Sammanfattning: Syfte Syftet var att undersöka hur två olika läromedel för årskurs 1-3 möter Lgr11:s krav på centralt innehåll i undervisningen. Syftet besvaras utifrån fyra frågeställningar, vilka berör överensstämmelsen mellan kursplan och elevbok, elevbokens upplägg, lärarbokens betydelse för användningen av elevboken och pedagogiska utgångspunkter i läromedlen. Metod Den genomförda studien är av kvalitativ natur bestående av en dokumentanalys. Vårt primära källmaterial utgörs av utvalda elev- och tillhörande lärarböcker ur de två läromedelsserierna Lilla Mattestegen och Nya Matematikboken. Därutöver utgörs det analyserade materialet även av kursplanen i matematik. Resultat Vi har funnit att i ingen av de granskade läromedelsserierna överensstämmer innehållet i elevböckerna helt med det centrala innehållet i kursplanen för matematik i årskurs 1-3. För att alla områden i kursplanens centrala innehåll ska kunna behandlas behöver elevboken kompletteras av den tillhörande lärarboken. De, från det centrala innehållet, saknade områdena utgörs i Lilla Mattestegen av Lägesord och i Nya Matematikboken av Matematikhistoria. I studien konstateras att lärarboken fyller en viktig funktion. Detta gäller speciellt Lilla Mattestegen, vars elevböcker är sparsamma med instruktioner. Dessa instruktioner återfinns i stället i lärarböckerna. En didaktisk konsekvens av undersökningen är att granskning av läromedel är nödvändig och därmed är studien relevant för lärarprofessionen. Det är upp till varje pedagog att själv granska de läromedel som används i undervisningen. Att detta ska ske är dock inte allmän kännedom bland varken lärarstuderande eller yrkesverksamma lärare.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35841
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_35841_1.pdf (662.4Kb)
Datum
2014
Författare
Johansson, Elena
Borg, Catherine
Höglund, Anna
Nyckelord
Läromedel
Matematik
Lgr11
Lilla Mattestegen
Ny
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV